LESTVICE ŽIVOTA

JAJE DNEVNO ZA ZDRAVLJE

Obilje proteina (Vikipedija)

U pitanju je prirodna hrana sa najviše nutricionističke vrednosti – sadrži visok nivo proteina, vitamina A, D, B i B12, luteina i zeaksantina koji pomažu u prevenciji oštećenja oka u starijem dobu.

Istraživanje u kojem je učestvovalo skoro pola miliona ljudi u Kini oktrilo da jedno jaje dnevno može da umanji rizik od bolesti srca i šloga. Stručnjaci ističu da komzumiranje jaja u ishrani mora da bude deo zdravog života kako bi imalo pozitivne efekte.

Ipak, izgleda da strahovi da prevelika količina jaja može da bude loše po zdravlje odlaze u zaborav. „Možemo da razgovaramo o mnogim ograničenjima i upozorenjima kada je reč o ishrani, ali glavna poruka ovog velikog istraživanja u Kini je da jedno jaje dnevno ne utiče na povećani rizik od kardiovaskularnih bolesti, već da čak može imati i pozitivan uticaj na zdravlje”, kaže profesorka Nita Foroui sa Kembridža.

Iako jaja jesu „veliki izvor proteina”,
dr Franki Filips upozorava da mi ionako
unosimo dosta proteina, a da previše (dva
ili tri puta veći unos od preporučenog)
„može preopteretiti bubrege”.

Istraživanje prati godine lošeg imidža jaja – od strahova od salmonele do holesterola. Koliko jaja? Ovih dana većina doktora preporučuje jaja kao deo zdrave ishrane, jer je u pitanju prirodna hrana sa najviše nutricionističke vrednosti – sadrži visok nivo proteina, vitamina A, D, B i B12, luteina i zeaksantina koji pomažu u prevenciji oštećenja oka u starijem dobu. „Jedno, čak i dva jaja dnevno su sasvim u redu”, kaže doktor Franki Filips iz Udruženja britanskih dijetetičara. „Ljudi ne bi trebalo da brinu da li jedu previše jaja.”

Čak i dva (Vikipedija)

Možda jedino upozorenje treba da bude, kaže doktor Filips, to da preterano konzumiranje bilo koje hrane „znači manji unos hranljivih materija iz drugih namirnica”. Takođe, iako jaja jesu „veliki izvor proteina”, doktor Filips upozorava da mi ionako unosimo dosta proteina, a da previše (dva ili tri puta veći unos od preporučenog) „može preopteretiti bubrege”.

Humanitarna organizacija za istraživanje kardiovaskularnih bolesti Britanska fondacija za zdravnje (BHF) je 2007. godine je u svetlu novih dokaza u vezi sa holesterolom savetovala da se unos jaja ograniči na tri puta nedeljno.

Drugim rečima, kada je reč o holesterolu,
jaja nisu problem – zasićene masti jesu.
Zato je važno kako ih spremate.

Prema poslednjim savetima britanskog zdravstvenog servisa „iako jaja sadrže malo holesterola, količina zasićenih masti koje jedemo ima veći uticaj na nivo holesterola u krvi nego što to ima holesterol koji dobijamo iz jaja”. Drugim rečima, kada je reč o holesterolu, jaja nisu problem – zasićene masti jesu. Zato je važno kako ih spremate.

Prema još jednoj humanitarnoj organizaciji, Heart UK, jedno prosečno jaje (58g) sadrži oko 4,6 grama masti – jedna kašičica. Ali samo četvrtina od toga je zasićena mast, ona koja povećava nivo holesterola u krvi. Dodajte buter ili krem i to je potpuno druga priča.

Bivša ministarka zdravlja Edvina Kari će zauvek biti upamćena po zdravstvenom zastrašivanju koje su izazvali njeni komentari o jajima i salmoneli. U decembru 1998. godine je rekla: „Većina proizvodnje jaja u ovoj zemlji je, nažalost, sada pogođena salmonelom”. Saopštenje Edvine Kari dovelo je do njene ostavke. Ipak, u to vreme jeste bilo problema sa salmonelom u jajima. Do 1990. godina proizvođači su započeli sa programom vakcinacije. Danas, 30 godina kasnije, jaja u Velikoj Britaniji su među najbezbednijim u svetu – bar kada je u pitanju salmonela.

Oznaka lava, koja se može pronaći na najvećem broju komercijalno dostupnih jaja, pokazuje da je jaja položila kokoška vakcinisana protiv salmonele. Prošle godine su jaja sa oznakom lava proglašena bezbednim i za ranjive grupe poput trudnica i dece. Stručnjaci kažu da je rizik od salmonele u razbijenom jajetu „toliko mali da ne morate da brinete”.

(Izvor Bi-Bi-Si)

O autoru

Stanko Stojiljković

Ostavite komentar