МЕЂУ ИЗМЕЂУ

НОВО ШУПЉЕ АВИОНСКО КРИЛО

Пет одсто лакше (Википедија)

Пет одсто лакше (Википедија)

Када инжењери желе израде лакши предмет, објекат, дословце му сасеку углове или крајеве. Користећи програмски алат назван оптимизацијa топологије, на рачунару су одрезали материјала коликогод је то било могуће. Тако су смањили број шпица на авионском крилу, као када бисте уклонили неке жице на точку бицикла.

И тако су осмислили нови поступак, за који кажу да омогућује уклањање већих делова. А то су постигли мењањем резолуције слике. Тродимензионалне слике се мере у вокселима, баш као што се рачунарске слике мере у пикселима. У прошлости је тродиментионално моделовање било ограничено на пет милиона воксела, а нови програм, објављен у часопису „Нејчер”, барата са, чак, милијарду воксела!

Затим су га напунили димензијама крила авиона „боинг 777”. Суперкомпјутер је крцкао бројеве пет дана заредом и нацртао ново крило, с потпуно друкчијом унутрашњом структуром. Ново, шупље крило тежи пет одсто мање од постојећег, што би могло уштедети 200 метричких тона горива годишње. Због невероватно сложеног изгледа и облика, за сада се не може направити. Али у будућности ће то, како је најављено, омогућити тродимензионална штампа.

О аутору

Станко Стојиљковић

Оставите коментар