ДИГИТАЛНИ ДОМОРОЦИ

„АДОБИЈЕВА” РЕВОЛУЦИЈА

Adobe-NHM пројекат (Владимир Петковић)

Америчка ИТ компанија Адоби (Аdobe), са седиштем у Сан Хозеу у Силицијумској долини (САД), позната је по својим апликацијама, као што су Photoshop, Illustrator, After Effects, Adobe Acrobat итд. Пре неколико година значајно је проширила своју делатност у области тродимензионалне графике (3D).

Нови огранак (3DI) компаније „Адоби обухвата богату збирку апликација:

Dimension – аранжирање 3D сцена и креирање такозваних синтетичких фотографија;

Аеrо – проширена реалност која ради на мобилним телефонима;

Меdium – дигитално вајање у виртуелној реалности;

Substance алати – фотореалистични компјутерски материјали базирани на параметријским функцијама.


Седиште у Сан Хозеу (
Depositphotos.com)

У својим маркетиншким кампањама, Adobi 3D Stock тим често сарађује с различитим компанијама, научним институцијама и музејима.У оквиру обележавања 60. годишњице слетања на Месец изведен је АDOBE-NASA пројекат израде колекције бесплатних 3D модела везаних за Аполо мисије. Исто је урађено с бројним уметничким експонатима из колекције надалеко чувеног Националног музеја Холандије, више познатог под именом Ријкс музеј (Rijksmuseum, Амстердам).


Месечев модул и месечево возило (Аdobe Stock)

Почетком 2020. године Адоби је ушао у партнерство са Природњачким музејом у Лондону (Natural History Museum, NHM), значајном културном и научном установом, основаном 1881. године, с циљем да се дигитализује веома богата збирка од преко 80 милиона предмета и слика, која ће бити бесплатно доступна широј јавности. За почетак је изабрана колекција инсеката која садржи преко 30 милиона узорака из целог света, а пажљивом селекцијом одабрано око 40 да се израде савршени модели у три димензије. Поступак је имао неколико фаза; с обзиром да опис садржи доста техничких детаља и термина из рачунарске графике за више детаља упућујемо заинтересоване читаоце на сајт https://magazine.substance3d.com/taking-insects-from-2d-to-3d-with-the-natural-history-museum-london/

Поменућемо једино да су коришћени следећи програми: Substance Painter, Dimension, Photoshop, Marvelous Designer и ZBrush. У завршној фази урађени су дигитални радови коришћењем модела из колекције и Адобијевих 3D алата, које је креирао Владимир Петковић, креативни директор 3DI одељења.


Инсект
Euglossa decorate, NHM збирка) и финални модел (Аdobe Stock)

Тако је осигурано да одабрани инсекти представљају репрезентативне узорке своје врсте из расположиве музејске збирке, a 3D модели су бесплатни и могу се преузети преко линка https://lnkd.in/gYE-dTE.

Паралелно са радом на Аdobe-NHM пројекту креирани су 3D модели инсеката, од којих су три приказана на насловној слици. На слици испод приказан је техницизиран и роботизован гигантски инсект састављен од шрафова, антена, опруга, оклопа, хидроуличних склопова, смештен у необичан амбијент алтернативне будућности, аутора Владимира Петковића.


3D робот-инсект (илустрација Владимирa Петковићa)

Поменимо да му је овом афирмисаном уметнику из RG (рачунарске графике) припала част да хол новоотворене Адобијеве зграде у Сан Франциску буде украшен његовом сликом димензије 6 x 4 метара.


Хол нове
Адобијеве зграде у Сан Франциску (аутор и слика)

Надасве креативан рад Адобија последњих година био је веома запажен широм планете. Због тога није било нимало изненађујуће што је у свом продору на тржиште у САД јапанска фирма Мимаки, која производи 3D штампаче, изабрала за партнера управо ову америчку компанију. Мимаки је за почетак израдио праву реплику компјутерског модела Владимира Петковића. На сликама су оригинални 3D рад и прави робот-четвороточкаш (у рукама аутора), одштампан у боји на 3D штампачу. Вреди поменути да ће ови штампачи имати (и већ имају) велику значај у будућности за израду производа, почев од играчака, уметничких физичких модела, медицинске опреме и разноврсних индустријских производа, укључујући, нажалост, и производњу оружја.


Дрифтер (3Д рад Власимира Петковића) и реалан модел
израђен Мимакијевим штампачем

Можда најинтересантнији пројекат Адобија у последње време јесте симулација проширене (или надограђене) стварности (augmented reality, AR). Патрик Шифел (The concise Fintech Compendium, 2017) дефинисао је АR као систем који испуњава три основне карактеристике: комбинацију стварног и виртуелног света, интеракцију у реалном времену и прецизну 3D регистрацију виртуелних и стварних објеката. На овај начин се окружење у стварном свету надограђује уношењем рачунарски генерисаних (3D) објеката у физички простор. АR треба строго разликовати од виртуелне стварности, пројекат који је започет пре двадесетак година (остварује се коришћењем специјалних кацига).

Истраживачки тим компаније Адоби, на челу са Стефаном Kорацоом, развио је 2019. први АR модел под називом Adobe Aero AR iOS апликацију за Еплове” телефоне и таблете. Kрајем 2019. лансирана је бета верзија за интерне сврхе, а у пролеће 2020. појавила се верзија 1 (доступна преко Apple Store-a). Резултати преко свих очекивања гарантују да ће, поред Епловог” iOS, убрзо AR апликација бити урађена за Windows и Linux платформе.

Процес креирања проширене стварности прилично једноставан и не захтева знање 3D дизајнирања, ни програмирања: први корак после отварања АR апликације јесте снимање жељеног простора камером телефона или таблета. То се обавља аутоматски, а омогућује мапирање тла на који ће 3D објекти бити позиционирани. Након тога корисницима је омогућено да унесу 3D објекат ручно, и он ће аутоматски бити на мапирано тло. На овај начин, веома је једноставно да се постави цела сцена, од једног или више објеката, у физички простор.

Adobe Aero је снабдевен библиотеком најразличитијих 3Д објеката – од једноставних геометријских (сфере, купе, коцке) до комплексних и анимираних карактера. Kориснику је омогућено да унесе свој 3D објекат. Kада је сцена комплетирана, он може да подеси одређена понашања (behaviors), која се иницирају окидачима (triggers). Окидач може бити физичка близина корисника објекту или додир прстом. Понашања укључују: анимирање објеката по путањи (корисник сам креира померање телефона у простору), затим различите трансформације по свих осама 3D простора (помераји, ротација, увећавање…). Тако постављена сцена може бити снимљена као видео клип или слика. Илустративан пример видети на линку

https://www.youtube.com/watch?v=tnZBnnYOfuE.

Иако је Adobe Aero 1 релативно скромна, будућност ове апликације (у усавршеним верзијама) сасвим је извесна јер се може веома корисно употребити за маркетинг, малопродају, трговину, учење, презентацију уметничких дела, снимање видео спотова и филмова, и све то уз драматично смањен буџет и малобројну екипу.

(Извори MAGAZINE SUBSTANCE, ADOBE, TECH CRUNCH)

О аутору

Stanko

1 коментар

  • Браво за пројекат. Пребацивање музејских експоната било које врсте у 3d може бити веома корисно пре свега за очување информација а онда и за већу доступност широј публци.
    И лепо је знати да су наши људи у самом врху индустрије. Честитке Владимиру и његовом тиму на успеху.

Оставите коментар