DIGITALNI DOMOROCI

„ADOBIJEVA” REVOLUCIJA

368 pregleda

Američka IT kompanija Adobi (Adobe), sa sedištem u San Hozeu u Silicijumskoj dolini (SAD), poznata je po svojim aplikacijama, kao što su Photoshop, Illustrator, After Effects, Adobe Acrobat itd. Pre nekoliko godina značajno je proširila svoju delatnost u oblasti trodimenzionalne grafike (3D).

Novi ogranak (3DI) kompanije „Adobiobuhvata bogatu zbirku aplikacija:

Dimension – aranžiranje 3D scena i kreiranje takozvanih sintetičkih fotografija;

Aero – proširena realnost koja radi na mobilnim telefonima;

Medium – digitalno vajanje u virtuelnoj realnosti;

Substance alati – fotorealistični kompjuterski materijali bazirani na parametrijskim funkcijama.


Sedište u San Hozeu (
Depositphotos.com)

U svojim marketinškim kampanjama, Adobi 3D Stock tim često sarađuje s različitim kompanijama, naučnim institucijama i muzejima.U okviru obeležavanja 60. godišnjice sletanja na Mesec izveden je ADOBE-NASA projekat izrade kolekcije besplatnih 3D modela vezanih za Apolomisije. Isto je urađeno s brojnim umetničkim eksponatima iz kolekcije nadaleko čuvenog Nacionalnog muzeja Holandije, više poznatog pod imenom Rijks muzej (Rijksmuseum, Amsterdam).


Mesečev modul i mesečevo vozilo (Adobe Stock)

Početkom 2020. godine Adobi je ušao u partnerstvo sa Prirodnjačkim muzejom u Londonu (Natural History Museum, NHM), značajnom kulturnom i naučnom ustanovom, osnovanom 1881. godine, sciljem da se digitalizuje veoma bogata zbirka od preko 80 miliona predmeta i slika, koja će biti besplatno dostupna široj javnosti. Za početak je izabrana kolekcija insekata koja sadrži preko 30 miliona uzoraka iz celog sveta, a pažljivom selekcijom odabrano oko 40 da se izrade savršeni modeli u tri dimenzije. Postupak je imao nekoliko faza; s obzirom da opis sadrži dosta tehničkih detalja i termina iz računarske grafike za više detalja upućujemo zainteresovane čitaoce na sajt https://magazine.substance3d.com/taking-insects-from-2d-to-3d-with-the-natural-history-museum-london/

Pomenućemo jedino da su korišćeni sledeći programi: Substance Painter, Dimension, Photoshop, Marvelous Designer i ZBrush. U završnoj fazi urađeni su digitalni radovi korišćenjem modela iz kolekcije i Adobijevih3D alata, koje je kreirao Vladimir Petković, kreativni direktor 3DI odeljenja.


Insekt
Euglossa decorate, NHM zbirka) i finalni model (Adobe Stock)

Tako je osigurano da odabrani insekti predstavljaju reprezentativne uzorke svoje vrste iz raspoložive muzejske zbirke, a 3D modeli su besplatni i mogu se preuzeti preko linka https://lnkd.in/gYE-dTE.

Paralelno sa radom na Adobe-NHM projektu kreirani su 3D modeli insekata, od kojih su tri prikazana na naslovnoj slici. Na slici ispod prikazan je tehniciziran i robotizovan gigantski insekt sastavljen od šrafova, antena, opruga, oklopa, hidrouličnih sklopova, smešten u neobičan ambijent alternativne budućnosti, autora Vladimira Petkovića.


3D robot-insekt (ilustracija Vladimira Petkovića)

Pomenimo da mu je ovom afirmisanom umetniku iz RG (računarske grafike) pripala čast da hol novootvorene Adobijeve zgrade u San Francisku bude ukrašen njegovom slikom dimenzije 6 x 4 metara.


Hol nove
Adobijeve zgrade u San Francisku (autor i slika)

Nadasve kreativan rad Adobija poslednjih godina bio je veoma zapažen širom planete. Zbog toga nije bilo nimalo iznenađujuće što je u svom prodoru na tržište u SAD japanska firma Mimaki, koja proizvodi 3D štampače, izabrala za partnera upravo ovu američku kompaniju. Mimaki je za početak izradio pravu repliku kompjuterskog modela Vladimira Petkovića. Na slikama su originalni 3D rad i pravi robot-četvorotočkaš (u rukama autora), odštampan u boji na 3D štampaču. Vredi pomenuti da će ovi štampači imati (i već imaju) veliku značaj u budućnosti za izradu proizvoda, počev od igračaka, umetničkih fizičkih modela, medicinske opreme i raznovrsnih industrijskih proizvoda, uključujući, nažalost, i proizvodnju oružja.


Drifter (3D rad Vlasimira Petkovića) i realan model
izrađen Mimakijevim štampačem

Možda najinteresantniji projekat Adobija u poslednje vreme jeste simulacija proširene (ili nadograđene) stvarnosti (augmented reality, AR). Patrik Šifel (The concise Fintech Compendium, 2017) definisao je AR kao sistem koji ispunjava tri osnovne karakteristike: kombinaciju stvarnog i virtuelnog sveta, interakciju u realnom vremenu i preciznu 3D registraciju virtuelnih i stvarnih objekata. Na ovaj način se okruženje u stvarnom svetu nadograđuje unošenjem računarski generisanih (3D) objekata u fizički prostor. AR treba strogo razlikovati od virtuelne stvarnosti, projekat koji je započet pre dvadesetak godina (ostvaruje se korišćenjem specijalnih kaciga).

Istraživački tim kompanije Adobi, na čelu sa Stefanom Koracoom, razvio je 2019. prvi AR model pod nazivom Adobe Aero AR iOSaplikaciju za Eplove” telefone i tablete. Krajem 2019. lansirana je beta verzija za interne svrhe, a u proleće 2020. pojavila se verzija 1 (dostupna preko Apple Store-a). Rezultati preko svih očekivanja garantuju da će, pored Eplovog”iOS, ubrzo AR aplikacija biti urađena za Windows i Linuxplatforme.

Proces kreiranja proširene stvarnosti prilično jednostavan i ne zahteva znanje 3D dizajniranja, ni programiranja: prvi korak posle otvaranja AR aplikacije jeste snimanje željenog prostora kamerom telefona ili tableta. To se obavlja automatski, a omogućuje mapiranje tla na koji će 3D objekti biti pozicionirani. Nakon toga korisnicima je omogućeno da unesu 3D objekat ručno, i on će automatski biti na mapirano tlo. Na ovaj način, veoma je jednostavno da se postavi cela scena, od jednog ili više objekata, u fizički prostor.

Adobe Aeroje snabdeven bibliotekom najrazličitijih 3D objekata – od jednostavnih geometrijskih (sfere, kupe, kocke) do kompleksnih i animiranih karaktera. Korisniku je omogućeno da unese svoj 3D objekat. Kada je scena kompletirana, on može da podesi određena ponašanja (behaviors), koja se iniciraju okidačima (triggers). Okidač može biti fizička blizina korisnika objektu ili dodir prstom. Ponašanja uključuju: animiranje objekata po putanji (korisnik sam kreira pomeranje telefona u prostoru), zatim različite transformacije po svih osama 3D prostora (pomeraji, rotacija, uvećavanje…). Tako postavljena scena može biti snimljena kao video klip ili slika. Ilustrativan primer videti na linku

https://www.youtube.com/watch?v=tnZBnnYOfuE.

Iako je Adobe Aero 1 relativno skromna, budućnost ove aplikacije (u usavršenim verzijama) sasvim je izvesna jer se može veoma korisno upotrebiti za marketing, maloprodaju, trgovinu, učenje, prezentaciju umetničkih dela, snimanje video spotova i filmova, i sve to uz dramatično smanjen budžet i malobrojnu ekipu.

(Izvori MAGAZINE SUBSTANCE, ADOBE, TECH CRUNCH)

O autoru

administrator

1 komentar

  • Bravo za projekat. Prebacivanje muzejskih eksponata bilo koje vrste u 3d može biti veoma korisno pre svega za očuvanje informacija a onda i za veću dostupnost široj publci.
    I lepo je znati da su naši ljudi u samom vrhu industrije. Čestitke Vladimiru i njegovom timu na uspehu.

Ostavite komentar