PANDORINA KUTIJA

ČAROBNJACI SU ČAROBNI

256 pregleda
Getty Images

Velika globalna studija pokazala je da je verovanje u čarobnjaštvo kudikamo raširenije nego što se to mislilo.

Šta biste rekli na podatak da milijardu ljudi u svetu još veruje u čarobnjaštvo? A tek rekli na to da autor najnovijeg istraživanja ističe da je reč o konzervativoj proceni?Iako smo već zašli u 21. stoleće, verovanje u čarobnjaštvo i dalje je globalno rašireno, no jako varira u različitim delovima sveta, obznanila je nova velika studija u kojoj je učestvovalo više od 140.000 ljudi.

Rezultati su pokazali da oko milijardu ljudi u 95 zemalja na našoj planeti veruje u čarobnjaštvo, a studija napominje da je ta brojka sigurno premala, s obzirom na osetljivost razgovora na tu temu za neke ispitanike. Oko 40 posto upitanih reklo je da veruju u neki oblik čarobnjaštva, a studija ukazuje da lokalna prevalencija tih verovanja jako varira.

Veliki kontrasti

U Švedskoj je, na primer, samo devet odsto učesnika izjavilo da veruje u čarobnjaštvo, a s druge strane njih 90 posto veruje u čarobnjaštvo u Tunisu, navodi se studiji koja je objavljena u naučnom časopisu PLOS One. Iako su verovanja u veštice češća u jednim zemljama nego u drugim, ona još zahvataju socio-demografske skupine u svakoj zemlji, piše autor i ekonomista Boris Geršman sa Američkog univerziteta (American University).

Sve ankete pitale su ispitanike veruju li u urokljivo oko ili zamisao da određeni ljudi mogu bacati kletve ili čini koje uzrokuju da se nekome dogodeloše stvari, piše u novoj studiji.

Ranija istraživanja ispitivala su verovanja u veštice u raznim dijelovima sveta, ali nedostatak podataka sprečio je naučnike u izvođenju globalnih analiza. Stoga je pomenuti autor sklopio novi skup podataka iz ličnih i telefonskih anketa koje su od 2008. do 2017. sproveli Istraživački centar Pju (Pew Research Center) i druge profesionalne anketne grupe. Te ankete su uključivale pitanja o širim verskim uvjerenjima ispitanika i verovanju u čarobnjaštvo.

Zajedničko pitanje

Boris Geršman primećuje da su anketari pitali u vezi s magijom i veštičarenjem na mnogo različitih načina, ali barem jedno relevantno pitanje pojavilo se u svakoj anketi. Sve ankete pitale su ispitanike veruju li u urokljivo oko ili zamisao da određeni ljudi mogu bacati kletve ili čini koje uzrokuju da se nekome dogode loše stvari, piše u novoj studiji.

Potonji deo pitanja obuhvaća definiciju čarobnjaštva za koju se dotični američki naučnik zalaže, a zahvaljujući svojoj rasprostranjenosti u ovim anketama pruža jedinstven način da se precizno odredi ko veruje u čarobnjaštvo u celom spojenom uzorku ankete. On je otkrio da je 40 posto ispitanika širom sveta reklo da veruje u takav opis čarobnjaštva. Primenjeno na ukupnu populaciju predstavljenih zemalja, to bi značilo oko milijardu ljudi.

Individualno i nacionalno

Novi skup podataka, isto tako, omogućio istraživaču pogled na veze između verovanja u čarobnjaštvo i niza činulaca na nivou pojedinca i zemlje. Na individualnoj ravni, ljudi s višim obrazovanjem i ekonomskom sigurnošću manje su verovali u čarobnjaštvo, pokazalo je ovo istraživanje. Verovanja u veštice su, takođe, u pozitivnoj korelaciji sa religioznošću i verom u božanstvo.Ali pripadnost hrišćanstvu ili islamu nije činila značajnu razliku.

Na nacionalnom nivou, verovanja u čarobnjaštvo povezana su sa slabim institucijama, malim društvenim poverenjem i niskom inovativnošću, ao i sa konformističkom kulturom i većom pristranošću unutar grupe.Studija dokumentuje da su verovanja u veštice još raširena celom svetu. Štaviše, njihova prevalencija je sistematski povezana s nizom kulturnih, institucionalnih, psiholoških i socioekonomskih karakteristika.

Autor rečene naučne studije na kraju priznaje da su potrebna dodatna istraživanja da bi se stekla istinska globalna perspektiva o verovanjima u veštice. Uprkos širokom opsegu, ona ima neka ograničenja, poput nedostatka podataka iz Kine i Indije, dve najmnogoljudnije zemlje sveta. Boris Geršman ističe i da postoje praktične primene za tako detaljno proučavanje verovanja u čarobnjaštvo. Prvo, ta verovanja i dalje dovode do sukoba na nekim mestima, a bolje razumijevanje tih uverenja i njihovog društvenog konteksta može pomoći u zaštiti žena optuženih za čarobnjaštvo. Drugo, razumevanje verovanja u čarobnjaštvo, takođe, može biti kritično za vlade, naučnike ili grupe za pružanje pomoći lokalnomm stanovništvu.

(Zimo)

O autoru

administrator

Ostavite komentar