DIGITALNI DOMOROCI

DOBITNICI I GUBITNICI

Pixabay

Kada je u pitanju tehnologija, 2020. godina je bila bez presedana. Strimovali smo, čuli se preko Zuma, naručivali smo namirnice preko interneta i pravili smo virtuelna sela, sve uprkos manjku laptopova za rad i učenje od kuće. Evo glavnih pobednika i gubitnika iz sveta tehnologije za proteklu 2020. godinu.

Listu započinjemo s gubitnicima:

1. Virtuelna stvarnost

Pandemija je pružila jedinstvenu šansu da se virtuelna stvarnost istakne kao novi nivo eskapizma za svet zaglavljen kod kuće. Uz pomoć posebnih slušalica, naočara i rukavica, ova tehnologija omogućava korisniku da u potpunosti utone u trodimenzionalnu virtuelnu stvarnost, što deluje kao odlična stvar za nekoga ko ne može da napusti dom.

Ipak, ljudi su se pre okrenuli već poznatim, pristupačnim igrama i tehnologijama koje već znaju da koriste. Nekolicina su poleteli da potroši nekoliko stotina dolara na nezgrapne VR naočare i pokušaju da se nekako snađu s novim, nepoznatim softverom. Uz to, nijedna video-igra koja koristi virtuelnu stvarnost nije značajno dobila na popularnosti, te je ova tehnologija još jednom propustila šansu da se probije na tržištu.

2. Istinitost sadržaja na mrežama

Za vreme predsedničkih izbora u SAD,mogli smo na praktično svakoj društvenoj mreži da vidimo informativne nalepnice o istinitosti sadržaja koji čitamo. FejsbukTviter,Instagram, pa i Jutjub obećali su pred izbore da će raditi na suzbijanju dezinformacija vezanih za izbore, od neosnovanih optužbi za krađu glasova do preuranjenih proglašavanja pobede nekog od kandidata.

Ovo suzbijanje uglavnom se svelo na banere u dnu tvitova, fotografija i snimaka. „Neke ili sve iinformacije u ovom tvitu mogu biti osporene ili obmanjujuće, piše u mnogim nalepnicama na dnu tvitova američkog predsednika Donalda Trampa. Ipak, mnogi stručnjaci procenili su da su se ove nalepnice „na kraju pokazale neefikasnim, kako se izrazila Dženifer Grigil, profesor na Univerzitetu u Sirakuzi i stručnjak za društvene mreže.

3. Kvibi

Pre manje od godinu dana, Kvibi je stupio na scenu u velikom stilu sa šarenom reklamom za vreme američkog „Super boula. Ova reklama postavljala je pitanje: Šta je to Kvibi? Mnogi i dalje nisu sigurni. To je skraćenica za „uick bites (sitni zalogaji). Ova kompanija uspela je da sakupi preko 1,75 milijardi dolara od investitora, među kojima su se našli i džinovi kao što su „Dizni i „Vijakom.

Ipak, ovaj striming servis se pomučio da skupi gledaoce, s obzirom da je internet prepun kratkih snimaka, a mnogi ljudi su zbog pandemije kovida-19 provodili mnogo vremena kod kuće. U oktobru je najavljeno da se kompanija gasi, što je svega nekoliko meseci nakon pokretanja u aprilu.

4. Uber i Lift

Ovi servisi za prevoz su pokušavali da dokažu da mogu da budu profitabilni kada ih je pandemija potpuno pokosila – ljudi koji moraju da sede kod kuće neće tražiti prevoz kolima. Uber je u maju otpustio 3.700 ljudi, oko 14 odsto ukupne radne snage, a iz Lifta su, takođe, najavljena otpuštanja.

I dalje ima nade. Lift očekuje da će krajem 2021. ostvariti svoj prvi profitabilan kvartal, nakon značajnog smanjenja cena i sveobuhvatnog restruktuiranja.

5. Tik-Tok

Uprkos tome što je u Indiji zabranjena, deluje da će ova popularna aplikacija nadživeti mandat predsednika Donalda Trampa i njegov pokušaj da je zabrani zakonom. Federalni sudija SAD je početkom meseca blokirao moguću zabranu, što označava dosad najveći pravni gubitak vlade u borbi protiv ove kineske aplikacije. U oktobru je drugi federalni sudija odložio gašenje aplikacije za američke korisnike zakazano za novembar.

Novozabrani predsednik Džo Bajden spominjao je zabrinutost u vezi s Tik-Tokom, ali nije izvesno da li će nastaviti borbu za njegovu zabranu od prethodne vlasti.

Pobednici u 2020.godini:

1. Nintendo „svič

Iako su ove godine i „Iks-boks i „Plejstešn izbacili nove, dugo očekivane konzole, Nintendova konzola „svič se ipak pokazala najboljom. „Svič se veoma brzo prodaje otkako je izašao 2017. godine, a popularnost mu je porasla još više nakon što je Nintendo izbacio „dvič lajt 2019. godine. U martu ove godine postalo je praktično nemoguće kupiti „svič. U očajničkoj potrazi potrošača za zabavom od kuće, ova konzola rasprodata je neverovatnom brzinom. Dodatnu prednost „sviču dala je nova video-igra za ovu konzolu, Animal Crossing: New Horizons, objavljena 20. marta.

Prema podacima iz Nintenda, do sada je u svetu prodato 26 miliona primeraka ove igre, a prema podacima Grupe NPD, „svič je najprodavanija konzola u SAD već 24 meseci zaredom.

2. Zum

Skoro svaka platforma za video konferencije doživela je procvat ove godine, od timsa iz „Majkrosofta do Vebeksa. Ali samo jedna je postala praktično sinonim za video poziv. Pre pandemije, kompanija „Zum video komunikacije bila je relativno nepoznata. Međutim, njihov proizvod je masovno zaživeo za vreme pandemije, zahvaljujući tome što se jednostavno koristi. U početku je bilo problema, pre svega sa bezbednošću video-poziva. Nakon nakon reorganizacije bezbednosnih sistema, zum je pokazao da je najpopularnija platforma za rad i nastavu od kuće.

3. Proizvođači računara

Nakon teškoća početkom godine zbog nepredviđenih kašnjenja u nabavkama, industrija kućnih računara našla se pred ogromnom potražnjom za uređajima koji su postali neophodni za rad i nastavu od kuće. Pandemija je isprva predstavljala ogromnu prepreku proizvođačima zbog masovnog zatvaranja fabrika delova širom sveta, što je izazvalo veliki zastoj u prodaji u prva tri meseca godine. Od tada ova industrija doživljava bum.

Prema kompaniji za istraživanje tržišta „Gartner, period od jula do septembra bio je posebno povoljan, pa je ova industrija doživela najveći porast u protekloj deceniji.

4. Onlajn prodaja

Najveći onlajn prodavac na svetu, „Amazon, ubraja se među malobrojne kompanije koje su doživele procvat za vreme pandemije. Mnogi su se okrenuli „Amazonu za nabavku namirnica, zaliha i ostalih potrepština, što je ovoj kompaniji obezbedilo rekordan profit u periodu od aprila do juna, uprkos trošku od četiri milijarde dolara na isplatu bonusa i prekovremenog rada, i na kupovinu sredstava za čišćenje.

Nije samo „Amazon profitirao. Pandemija je dodatno ubrzala masovni prelazak na onlajn kupovinu, što je trend za koji stručnjaci očekuju da će se nastaviti i kada vakcine postanu naširoko dostupne. A zahvaljujući svesnom trudu potrošača da podrže lokalne male prodavce, „Adob analitika pokazala je rast od 349 odsto za srednja i manja preduzeća u zimskom periodu.

(Izvor RTS)

O autoru

Stanko

Ostavite komentar