RAZGOVORNIK

DUH NOVE STVARNOSTI

Tentacles rising (Vladimir Petković)

„Moje kreacije su obično postavljene u alternativne fiktivne univerzume inspirisane sajberpankom, stimpankom i distopijskim stilom. Moj umetnički ukus oblikovala su književna dela „Neuromant”, „1984” i „Novi vrli svet”. Ipak, rekao bih da je sve to počelo sa Tolkinovim klasicima „Hobit” i „Gospodar prstenova”. Snažan uticaj na mene imala je i „Beskrajna priča” Mihaila Endea”, kaže Vladimir Petković, umetnički direktor tima Adobe Dimension u kompaniji Adobe i član Mense.

Vladimir Petković je kompjuterski artist iz Srbije, rođen 1983. u Nišu. Diplomirao je na Univerzitetu Metropolitan u Beogradu na Fakultetu digitalnih umetnosti. Istovremeno je pohađao školu napredne digitalne umetnosti Chyron po programu čuvene američke kompanije Industrial Light and Magic Džordža Lukasa, specijalizovane za vizuelne i specijalne efekte na filmu. Od 2013. godine živi i radi u San Francisku.

Tokom dizajnerske karijere učestvovao je
u mnoštvu projekata, počev od razvoja
softvera i animiranih filmova do video
igara i vizualizacije proizvoda. Radio je
u vrhunskim kompanijama kao što su Adobe,
Google, Facebook, Oracle, Autodesk, Maxon,
Imagination Studio i drugim.

Specijalizovao se u različitim oblastima trodidemenzionalne (3D) grafike, uključujući modelovanje, teksture, renderovanje i osvetljenje. Stekao je veliko iskustvo u art direkciji, optimizaciji procesa, dizajnu korisničkih interfejsa (UI/UX), kao i u izradi idejnih koncepata. Dizajnirao je glavni reklamni pano Oracle-a, domaćina Svetske konvencije softverskih kompanija 2015. u San Francisku.

Vladimir Petković

Tokom dizajnerske karijere učestvovao je u mnoštvu projekata, počev od razvoja softvera i animiranih filmova do video igara i vizualizacije proizvoda. Radio je u vrhunskim kompanijama kao što su Adobe, Google, Facebook, Oracle, Autodesk, Maxon, Imagination Studio i drugim. Trenutno je Adobe-u umetnički direktor tima Adobe Dimension.

Član je Mense, najvećeg i najstarijeg svetskog udruženja osoba sa koeficijentom inteligencije IQ>149. Hobi su mu ekstremni sportovi i putovanja na egzotična mesta. Veliki broj njegovih slika i fotografija tesno je povezan sa prirodnim lepotama, ali i očuvanju životne sredine.

Među njegovim najpoznatijim radovima u oblasti kompjuterske umetnosti značajno mesto zauzimaju sledeće dve slike (urađene pomoću softvera „Maja” i više drugih pomoćnih programa).

Svet na parni pogon: Apokaliptička slika sveta na parni pogon. Slika je uvršćena u svetsku enciklopediju STEAMPUNK GRAPHICS ENCYCLOPEDIA (Graffito Book, London, 2014), posvećenu Steampunk pokretu u kompjuterskoj umetnosti (Autor Vladimir Petković).

Džejkobova posmrtna sonata: (Autor Vladimir Petković)

Vladimir Petković radi u multinacionalnoj IT kompaniji Adobe (izgovara se adobi) sa sedištem u San Hozeu (Kalifornija), koja se  bavi multimedijalnim i kreativnim softverom, od kojih su najpoznatiji Photoshop, Acrobat Reader, Portable Document Format (PDF) i Adobe Creative Cloud. Jedan od softverskih proizvoda je i Adobe Dimension (prethodni naziv Project Felix) koji omogućuje grafičkim dizajnerima da pomoću kompjutera na jednostavan način kreiraju fotorealistične slike visokog kvaliteta. Umetnički direktor ovog projekta je Vladimir Petković, sa kojim je Adobe-ov marketinški tim vodio razgovor sredinom avgusta 2018. Prenosimo u celosti ovaj intervju, koji možete naći na linku https://theblog.adobe.com/marrying-technology-and-art-with-adobe-dimension/.

* * *

TEHNOLOGIJA I UMETNOST UJEDINJENE POMOĆUSOFTVERAADOBE DIMENSION

Vladimir Petković ima više od 15 godina iskustva u 3D grafici. Njegova jedinstvena ekspertiza obuhvata i tehnologiju i grafički dizajn koji, kako objašnjava, u velikoj meri daje karakter njegovom radu na i izvan Adobe Dimension-a. Razgovarali smo o tome kakvo iskustvo ima u radu na softveru Dimension , kako korišćenje ovog programa utiče na njegov rada i obradu umetničkih delaa i šta misli o neposrednim pravcima razvitka 3D grafike u bliskoj budućnosti.

Recite nam nešto o svojoj ulozi u timu Dimension.

Ja sam senior 3D artist u timu Adobe Dimension, zadužen za kreiranje sadržaja aplikacija, ocenu njihovog kvaliteta i demo testiranje. Takođe se bavim izradom promotivnih slika koje demostriraju i ističu osobenosti softvera Dimension. Osim toga, ove godine organizujem Dimension radionicu na konvenciji Adobe MAX (https://max.adobe.com/agenda/why-attend/ i https://max.adobe.com/speakers/) u Institutu za kompjuterski dizajn u Hong Kongu.

3D scena kreirana pomoću softvera Dimension (Autor Vladimir Petković)

Da li ste oduvek želeli da radite kao umetnik?
Iskreno, bio je to dug i težak put. Najpre sam upisao studije elektronike, ali sam na sredini shvatio da zapravo želim da se bavim umetničkim radom uz pomoć kompjutera. Stoga sam napustio fakultet i krenuo novim putem. Oduvek sam voleo tehnologiju i kompjutere, ali sam takođe imao sklonosti ka umetnosti – pokušavam da te dve stvari povežem u jedno na više načina. Mislim da je u mom slučaju Dimension odličan spoj mojih sklonosti ka tehnologiji i umetnosti.

Gde nalazite inspiraciju za svoje radove?
Moje kreacije su obično postavljene u alternativne fiktivne univerzume inspirisane sajberpankom, stimpankom i distopijskim stilom. Moj umetnički ukus oblikovala su književna dela „Neuromant”, „1984” i „Novi vrli svet”. Takođe me privlače japanski anime filmovi, posebno filmovi izvanrednog japanskog stvaraoca Hajao Mijazakija i studija Gibli. Ipak, rekao bih da je sve to počelo sa Tolkinovim klasicima „Hobit” i „Gospodar prstenova”. Snažan uticaj na mene imala je i „Beskrajna priča” Mihaila Endea.

Izgubljena legenda: Ovaj rad je eksperimentalna mešavina stila art deko s početka 20. veka, ali sa postavkom u alternativnoj, futurističkoj stvarnosti. Želeo sam da ispričam priču o legendarnom trkačkom automobilu koji je (skoro) zaboravljen (Autor Vladimir Petković)

Priča za laku noć: Ovaj rad je inspirisan fantastičnim svetom Hajao Mijazakija i nekim od mojih omiljenih filmova, na primer Spirited Away i Howl’s Moving Castle. Ova slika urađena u rezoluciji 7000 x7000 i veličine 8×10 metara biće instalirana kao reklamni pano firme Adobe na novosagrađenom oblakoderu u San Francisku (Autor Vladimir Petković)

Kako izgleda vaš kreativni umetnički proces rada? Kako se Dimension uklapa u taj proces?
Svaki koncept slike ili dizajna započinje idejom. Zatim se ideja realizuje korišćenjem različitih alata. Neko koristi papir i olovku ili skicu Photoshop-u. Ja obično koristim neku 3D aplikaciju pomoću koje pokušavam da izradim celokupnu kompoziciju objekta, kadriranje i druge važne elemente koji konačno zaokružuju i definišu osnovnu strukturu rada na čijoj kreaciji radim.

Ovo je zapravo prvi značajan način na koji koristim Dimension – da mogu brzo da obradim svoj koncept. Iako sam profesionalni 3D umetnik koji često kombinuje više 3D aplikacija, koristim Dimension jer je vrlo determinisan i jednostavan za korišćenje. On smanjuje složenost posla a maksimizira efikasnost izrade.

Ova scena kreirana je u 3D korišćenjem materijala iz arhive Adobe-a i renderovana u softveru Adobe Dimension (Autor Vladimir Petković)

Sa svim vašim iskustvom u 3D dizajnu, kako Dimension doprinosi vašoj kreativnosti?
Dimension je elegantniji od drugih 3D softvera. On je lak, sofisticiran i jednostavan za rad i daje rezultate profesionalnog kvaliteta za kratko vreme. Moguće je postaviti scenu za samo par minuta ne vodeći računa oko tehničkih detalja – sve to program rešava umesto vas. Iako je Dimension jednostavan za korišćenje, on daje veoma dobre konačne rezultate. Na primer, robot na slici dole. Obično nije jednostavno da se neprimetno kombinuje fotografska pozadina sa 3D elementima, neophodno je mnogo delikatnog podešavanja. U Dimension-u ovaj zadatak je gotov u jednom jedinom koraku.

Celokupna ova scena (sa Dolinom smrti u pozadini) je konstruisana, osvetljena i izrenderovana za manje od jednog sata u Adobe Dimension (Autor Vladimir Petković)

 

Šta mislite kako će Dimension uticati na druge stvaraoce?
Ja vidim Dimension kao most koji će biti u mogućnosti da poveže ljude iz tradicionalnih umetničkih oblasti, kao što su slikari. Oni sada imaju Dimension koji mogu da koriste ne vodeći računa o tehničkim aspektima. Oni mogu da i dalje  stvaraju na svoj način a uz to imaju na raspolaranju čitav novi spektar mogućnosti. Dimension je odličan alat za grafičke dizajnere i umetnike koji nisu eksperti za rad u 3D tako da je on i kreiran imajući na umu takve korisnike.

Rad sa softverima za 3D dizajniranje je izazovan, ali nimalo jednostavan i zahteva dosta napora i vremena da se savlada. Sada tradicionalni grafički dizajneri i umetnici imaju ovaj nov, jednostavan alat, koji je vrlo sličan onome na šta su navikli, kao Photoshop ili Illustrator. Adobe Dimension im bukvalno daje novu dimenziju. Mogu ga koristiti na mnogo načina: da vizualizuju svoje apstraktne ideje ili čak da ga koriste kao alat za grafički dizajn nove generacije, da rade promotivnu kampanju kompanije. Dizajneri mogu da vizualizuju proizvode ili kreiraju slike robe koja i ne postoji u realnosti, ostvarujući pritom hiper-realistične rezultate. Jednom rečju, Adobe Dimension je veoma moćan.

Adobe Dimension može pomoći dizajnerima da brzo vizualizuju brendove, dizajniraju pakovanja i još puno toga u 3D (Autor Vladimir Petković)

Šta mislite u kom pravcu će Dimension uticati na razvoj 3D modeliranja i dizajna sledećih par godina? Šta bi to moglo značiti za dizajnere i brendove?
3D tehnologija je često zastrašujuća, uglavnom zbog složenosti svojih alata. Dimension malim, mada elegantnim koracima, približava ovu tehnologiju široj publici. Vidim umetnike iz različitih oblasti koji koriste prednosti 3D na neočekivane i originalne načine.

Sa stanovišta proizvodnje, 3D je najmoćnija pojedinačna tehnologija za kreativno izražavanje uz ogromnu uštedu vremena. Ona omogućava reprodukovanje realnosti ili čak kreiranje potpuno „nove realnosti” po želji korisnika.

(Izvor The Creative Cloud Team ADOBE)

„Galaksija” koristi priliku da zahvali Vladimiru Petkoviću koji joj je, bez ikakve naknade, poklonio nekoliko svojih ilustracija (tri su već osvanule u elektronskom izdanju, a četvrta je stavljena na naslovnu stranicu prvog štampanog broja)

O autoru

Stanko Stojiljković

1 komentar

  • Neka nam Galaksija ubuduće predstavlja što više ovako darovitih i uspešnih mladih ljudi iz Srbije, iako je šteta što takvi sve češće napuštaju našu zemlju. Mihailo

Ostavite komentar