EKOSOFIJA

IMA PEDALE, VOZI NA STRUJU

Ono Bikes/Marko Šćepanović

Električni bicikli napravljeni u Srbiji menjaju sliku urbanog transporta.

Nakon jedne od dugih vožnji na dva točka, grupa prijatelja sela je pored reke da odmori uz hladno pivo. Marko Šćepanović, izvršni direktor kompanije Ono Bikes, kaže da je ovo bio trenutak u kome se rodila ideja o proizvodnji jedinstveno dizajniranih električnih bicikala visokih performansi, ručno izrađenih korišćenjem najkvalitetnijih materijala i biciklističkih komponenti i implementacijom najsavremenijih tehnoloških rešenja.

Strast i ljubav prema biciklu, kao svakodnevnom prevoznom sredstvu i želja da se ponudi novo, drugačije rešenje postojećeg koncepta, inspirisale su Marka i njegovog brata, Sašu Šćepanovića, sada glavnog dizajnera kompanije, da se upuste u ostvarivanje svoje ideje ulažući mnogo truda, vremena i novca. Prvi prototip bicikla, Archont B3, razvijao se skoro dvanaest meseci, a danas, nakon osam godina, Ono Bikes je prepoznat na svetskom tržištu i radi na novim projekatima koji se bave rešavanjem problema urbanog transporta, prenosi portal Klima101.

Prednosti električnog

„O mnogim prednostima koncepta bicikla već puno znamo, ali se sve više govori i o razlozima zašto građani češće ne koriste svoje bicikle kao svakodnevno prevozno sredstvo, npr. do posla i nazad. Prema anketama, uz strah od vožnje usled nepostojanja dovoljno razvijene infrastrukture, jedan od najvažnijih razloga jeste taj što većina ljudi nema uslove da se osveži kada dođe na posao nakon vožnje’’, kaže Marko Šćepanović.Električni bicikl je najbolji odgovor na ovaj problem, jer korisniku dozvoljava da uživa u vožnji i savlada bilo kakvu konfiguraciju terena, npr. uzbrdice, bez ikakvog napora i kapi znoja. Takođe, zbog asistencije elektro motora, sama vožnja je znatno lakša, pa proporcionalno umoru vozač može da pređe mnogo veću distancu.

Dodatno, koncept električnog bicikla se sve više nameće kao najkvalitetnije rešenje problema urbane mobilnosti i zagađenja gradova. Kako kaže naš sagovornik, ovo se najbolje ogleda u neverovatnom rastu tržišta električnih bicikala, odnosno porasta prodaje svuda u svetu.

Najlepši na svetu

„Archont je električni bicikl jedinstvenog dizajna, razvijenog oko nove ergonomske pozicije, koja vozaču pre svega pruža potpuno drugačije, opuštenije (easy ride), unapređeno i nesvakidašnje iskustvo vožnje bicikla – sa stilom, nastavlja svoju priču naš sagovornik, čiji je bicikl britanski Bi-Bi-Si proglasio za najlepši na svetu 2016. Na veb stranici kompanije Ono Bikes (https://onobikes.com/shop) može se pronaći šest različitih Archont modela, sa električnim motorom prilagođenim različitim potrebama kupaca, i dve verzije bicikla bez električnog motora. Vrhunac ponude jeste Archont Archont E60, model sa motorom jačine 6kW, izuzetnog ubrzanja i maksimalne brzine od 75 kilometara na sat (km/h). Dolazi uz litijum-jonsku bateriju od 1.440Wh, koja omogućava autonomiju preko 120 kilometara iz jednog punjenja.


Marko Šćepanović (
Ono Bikes)

Braća Šćepanović u proizvodnji koriste najkvalitetnije kompozitne materijale, kao što su ugljenična vlakna, a određen broj delova koje sami dizajniraju i razvijaju prave koristeći tehnologiju trodimenzionalne (3D) štampe. Uz hardverske, unapređuju i elektro komponente, pa su jedni od retkih na tržištu koji kupcima nude mogućnost da istovremeno na svom električnom biciklu koriste dva različita režima elektro motora – pedal assist, odnosno asistenciju prilikom okretanja pedala s pet nivoa snage, a i on demand assist, odnosno asistenciju korišćenjem ručice za gas.

Trendovi transporta

„Fokus razvoja urbanog transporta u svetu jeste prelazak na laka električna vozila i zapravo samo prati trend zatvaranja centara gradova za automobile, odnosno transformaciju u posta-car cities eru. U pitanju je potpuno prirodna, ali i neophodna promena, jer kao što znamo, vozila na fosilna goriva emituju štetne gasove koje doprinose klimatskim promenama”, objašnjava Marko Šćepanović.Danas električna vozila predstavljaju realnost urbanog transporta, pre svega zahvaljujući inicijativama i podizanjem svesti kod ljudi o tome zašto su važni zaštita životne sredine i održivi razvoj, ali i razvojem tehnologije električnih motora, baterija, solarnih panela.

Sve je više novih, inovativnih biznis modela transporta ljudi i robe u gradovima, a akcenat je na prelazu sa vlasništva na iznajmljivanje, odnosno s proizvoda na servis. Novi shared mobility koncepti doprinose smanjenju broja vozila na ulicama, a i efikasnijem i bolje iskorišćenom transportu, što podrazumeva i rasterećeniju gradsku infrastrukturu. Marko i Saša su u ovim trendovima uvideli priliku za dalju nadgradnju i razvoj svog proizvoda.

Odo projekat

„Odo je značajno unapređen koncept rikše, tj. pametni, ekološki i održivi transportni servis za prevoz ljudi i robe kroz centre pametnih gradova, ali je zapravo mnogo više od samog prevoza. Prikuplja podatke o gradovima i na taj način ih, svakom vožnjom, čini pametnijim i efikasnijim. Odo je lako, pametno i prelepo dizajnirano vozilo, i predstavlja idealno urbano transportno rešenje zbog kompaktnih dimenzija, elektro pogona, solarnog panela i pametnog sistema”, opisuje novi projekat izvršni direktor.

Do ove ideje, čiji je cilj ubrzavanje prelaska na novu generaciju pametnih gradova, Marko i Saša došli su 2016. godine pročitavši izjavu gradonačelnika Osla, kada je prvi put predstavljen plan po kome bi ovaj grad trebalo da bude prvi koji će zabraniti ulazak automobilima u centar, počevši od januara 2019, uz pomoć smanjenja broja parking mesta i konstantnog poskupljenja elektronske naplate ulaska automobila u centar grada.

„Značajno smo unapredili samo vozilo u odnosu na konkurenciju jer smo smanjili dimenzije i težinu. Učinili smo ga i mnogo sigurnijim jer smo zatvorili stranu prema saobraćaju, a rezultat toga je najveći prostor za reklame u ovoj industriji. Dodali smo i elektro pogon i solarni panel, kako bi koristili čistu energiju iz alternativnih izvora. Ipak, najveća razlika je to da je Odo o jedina kompanija u idustriji koja pruža servis kroz mobilne aplikacije korisnicima i vozačima, kao Uber ili npr. CarGo na našem tržištu, dok admin aplikacija pruža sve neophodne podatke o kretanju vozila kroz grad i vožnjama. Podaci su dostupni u realnom vremenu, 24/7”, ističe Marko Šćepanović, i dodaje:

„Uz pomenuto, svako Odo vozilo će imati Smart City box – IoT (Internet of things) uređaj sa kamerom i četiri senzora, koji putem mašinskog učenja prikuplja podatke o ključnim parametrima kvaliteta života i svakodnevnevnih problema u saobraćaju. O tome će obaveštavati državne agencije i nadležne komunalne službe, čineći ih na taj način mnogo efikasnijim. Mogućnost da prikupimo i obezbedimo podatke kroz platformu, u realnom vremenu, je od vitalnog značaja u smislu kako upravljamo našim gradovima, i omogućava donošenje strategija i primenljivih odluka koje će poboljšati kvalitet života građana u urbanim sredinama.

Uz Ono Bikes i Odo, u razvoju je pomenuti projekat Smart City box na kom radi izuzetan tim IT stručnjaka, elektroinženjera i matematičara. Kako navodi Marko Šćepanović, očekuje da će prototip biti spreman u martu, a interesovanje su do sada pokazali Kopenhagen, Abu Dabi, Dubai, Istanbul, Milano, Ljubljana i Hamburg.Očekujemo da ćemo u prvom kvartalu 2021. započeti i razvoj prototipa našeg autonomnog vozila, radnog naziva Degree, u saradnji sa sjajnim timovima Bitgear i G12. Za Degree su inicijalno interesovanje pokazali Masdar city i Dubai Future Museum, a cilj nam je da predstavimo naše rešenje na Dubai Expo 2021. Još jedan interesantan projekat koji pripremamo skoro dve godine, a koji je zastao zbog kovid-19 krize, je projekat otvaranja specijalizovane ,garaže za konverziju automobila na elektromobile, sa akcentom na classic cars – ,oldtajmere’ i ,,ikone industrije’’. Dogovori su u završnoj fazi i očekujemo da će tim početi da radi prvu konverziju u januaru 2021”, zaključučio je naš sagovornik.

(Izvor N1)

O autoru

Stanko

Ostavite komentar