ЕКОСОФИЈА

ИМА ПЕДАЛЕ, ВОЗИ НА СТРУЈУ

Ono Bikes/Марко Шћепановић

Електрични бицикли направљени у Србији мењају слику урбаног транспорта.

Након једне од дугих вожњи на два точка, група пријатеља села је поред реке да одмори уз хладно пиво. Марко Шћепановић, извршни директор компаније Ono Bikes, каже да је ово био тренутак у коме се родила идеја о производњи јединствено дизајнираних електричних бицикала високих перформанси, ручно израђених коришћењем најквалитетнијих материјала и бициклистичких компоненти и имплементацијом најсавременијих технолошких решења.

Страст и љубав према бициклу, као свакодневном превозном средству и жеља да се понуди ново, другачије решење постојећег концепта, инспирисале су Марка и његовог брата, Сашу Шћепановића, сада главног дизајнера компаније, да се упусте у остваривање своје идеје улажући много труда, времена и новца. Први прототип бицикла, Archont B3, развијао се скоро дванаест месеци, а данас, након осам година, Ono Bikes је препознат на светском тржишту и ради на новим пројекатима који се баве решавањем проблема урбаног транспорта, преноси портал Kлима101.

Предности електричног

„О многим предностима концепта бицикла већ пуно знамо, али се све више говори и о разлозима зашто грађани чешће не користе своје бицикле као свакодневно превозно средство, нпр. до посла и назад. Према анкетама, уз страх од вожње услед непостојања довољно развијене инфраструктуре, један од најважнијих разлога јесте тај што већина људи нема услове да се освежи када дође на посао након вожње’’, каже Марко Шћепановић.Електрични бицикл је најбољи одговор на овај проблем, јер кориснику дозвољава да ужива у вожњи и савлада било какву конфигурацију терена, нпр. узбрдице, без икаквог напора и капи зноја. Такође, због асистенције електро мотора, сама вожња је знатно лакша, па пропорционално умору возач може да пређе много већу дистанцу.

Додатно, концепт електричног бицикла се све више намеће као најквалитетније решење проблема урбане мобилности и загађења градова. Kако каже наш саговорник, ово се најбоље огледа у невероватном расту тржишта електричних бицикала, односно пораста продаје свуда у свету.

Најлепши на свету

„Archont је електрични бицикл јединственог дизајна, развијеног око нове ергономске позиције, која возачу пре свега пружа потпуно другачије, опуштеније (easy ride), унапређено и несвакидашње искуство вожње бицикла – са стилом, наставља своју причу наш саговорник, чији је бицикл британски Би-Би-Си прогласио за најлепши на свету 2016. На веб страници компаније Ono Bikes (https://onobikes.com/shop) може се пронаћи шест различитих Archont модела, са електричним мотором прилагођеним различитим потребама купаца, и две верзије бицикла без електричног мотора. Врхунац понуде јесте Archont Арцхонт Е60, модел са мотором јачине 6kW, изузетног убрзања и максималне брзине од 75 километара на сат (km/h). Долази уз литијум-јонску батерију од 1.440Wh, која омогућава аутономију преко 120 километара из једног пуњења.


Марко Шћепановић (
Ono Bikes)

Браћа Шћепановић у производњи користе најквалитетније композитне материјале, као што су угљенична влакна, а одређен број делова које сами дизајнирају и развијају праве користећи технологију тродимензионалне (3D) штампе. Уз хардверске, унапређују и електро компоненте, па су једни од ретких на тржишту који купцима нуде могућност да истовремено на свом електричном бициклу користе два различита режима електро мотора – pedal assist, односно асистенцију приликом окретања педала с пет нивоа снаге, а и on demand assist, односно асистенцију коришћењем ручице за гас.

Трендови транспорта

„Фокус развоја урбаног транспорта у свету јесте прелазак на лака електрична возила и заправо само прати тренд затварања центара градова за аутомобиле, односно трансформацију у posta-car cities еру. У питању је потпуно природна, али и неопходна промена, јер као што знамо, возила на фосилна горива емитују штетне гасове које доприносе климатским променама”, објашњава Марко Шћепановић.Данас електрична возила представљају реалност урбаног транспорта, пре свега захваљујући иницијативама и подизањем свести код људи о томе зашто су важни заштита животне средине и одрживи развој, али и развојем технологије електричних мотора, батерија, соларних панела.

Све је више нових, иновативних бизнис модела транспорта људи и робе у градовима, а акценат је на прелазу са власништва на изнајмљивање, односно с производа на сервис. Нови shared mobility концепти доприносе смањењу броја возила на улицама, а и ефикаснијем и боље искоришћеном транспорту, што подразумева и растерећенију градску инфраструктуру. Марко и Саша су у овим трендовима увидели прилику за даљу надградњу и развој свог производа.

Odo пројекат

„Odo је значајно унапређен концепт рикше, тј. паметни, еколошки и одрживи транспортни сервис за превоз људи и робе кроз центре паметних градова, али је заправо много више од самог превоза. Прикупља податке о градовима и на тај начин их, сваком вожњом, чини паметнијим и ефикаснијим. Odo је лако, паметно и прелепо дизајнирано возило, и представља идеално урбано транспортно решење због компактних димeнзија, електро погона, соларног панела и паметног система”, описује нови пројекат извршни директор.

До ове идеје, чији је циљ убрзавање преласка на нову генерацију паметних градова, Марко и Саша дошли су 2016. године прочитавши изјаву градоначелника Осла, када је први пут представљен план по коме би овај град требало да буде први који ће забранити улазак аутомобилима у центар, почевши од јануара 2019, уз помоћ смањења броја паркинг места и константног поскупљења електронске наплате уласка аутомобила у центар града.

„Значајно смо унапредили само возило у односу на конкуренцију јер смо смањили димензије и тежину. Учинили смо га и много сигурнијим јер смо затворили страну према саобраћају, а резултат тога је највећи простор за рекламе у овој индустрији. Додали смо и електро погон и соларни панел, како би користили чисту енергију из алтернативних извора. Ипак, највећа разлика је то да је Odo о једина компанија у идустрији која пружа сервис кроз мобилне апликације корисницима и возачима, као Uber или нпр. CarGo на нашем тржишту, док admin апликација пружа све неопходне податке о кретању возила кроз град и вожњама. Подаци су доступни у реалном времену, 24/7”, истиче Марко Шћепановић, и додаје:

„Уз поменуто, свако Odo возило ће имати Smart City box – IoT (Internet of things) уређај са камером и четири сензора, који путем машинског учења прикупља податке о кључним параметрима квалитета живота и свакодневневних проблема у саобраћају. О томе ће обавештавати државне агенције и надлежне комуналне службе, чинећи их на тај начин много ефикаснијим. Могућност да прикупимо и обезбедимо податке кроз платформу, у реалном времену, је од виталног значаја у смислу како управљамо нашим градовима, и омогућава доношење стратегија и применљивих одлука које ће побољшати квалитет живота грађана у урбаним срединама.

Уз Ono Bikes и Odo, у развоју је поменути пројекат Smart City box на ком ради изузетан тим ИТ стручњака, електроинжењера и математичара. Kако наводи Марко Шћепановић, очекује да ће прототип бити спреман у марту, а интересовање су до сада показали Kопенхаген, Абу Даби, Дубаи, Истанбул, Милано, Љубљана и Хамбург.Очекујемо да ћемо у првом кварталу 2021. започети и развој прототипа нашег аутономног возила, радног назива Degree, у сарадњи са сјајним тимовима Bitgear и G12. За Degree су иницијално интересовање показали Masdar city и Dubai Future Museum, а циљ нам је да представимо наше решење на Dubai Expo 2021. Још један интересантан пројекат који припремамо скоро две године, а који је застао због ковид-19 кризе, је пројекат отварања специјализоване ,гараже за конверзију аутомобила на електромобиле, са акцентом на classic cars – ,олдтајмере’ и ,,иконе индустрије’’. Договори су у завршној фази и очекујемо да ће тим почети да ради прву конверзију у јануару 2021”, закључучио је наш саговорник.

(Извор Н1)

О аутору

Stanko

Оставите коментар