LESTVICE ŽIVOTA

MANJE SNA, LOŠE NA POSLU

Shutterstock

Šta se dešava kada spavate manje od šest sati?

Centri za kontrolu i prevenciju bolesti (CDC), koji odraslima preporučuju između sedam i devet sati sna svake noći, utvrdili su da jedna od tri odrasle osobe spava manje od toga. U istraživanju sprovedenom na 3.200 zaposlenih, svaki peti rekao je da prosečno spava pet sati ili manje. Ipak, mnogi od nas nisu svesni posledica nedostatka sna.

Jednom kad nespavanje postane obrazac, možda nećete ni biti svesni posledica.

„Ako ste sinoć spavali manje od sedam sati, pomalo ste uspavani. I verovatno ćete to poreći i reći da ste dobro. Ali ako bismo vas odveli u jednu od naših laboratorija za spavanje i napravili neke testove performansi, mogli bismo videti da niste dobro”, rekla je Džejn Dafi, neuronaučnica i vanredna profesorik medicine na Harvardovoj medicinskoj školi, na odseku za poremećaje spavanja i cirkadijske bolesti.

Jednom kad nespavanje postane obrazac, možda nećete ni biti svesni posledica.Recimo da spavate osam sati tokom noći, a onda odjednom počneteda spavate šest sati, zaista ćete odmah primetiti tu promenu. A onda ćete, kako vreme prolazi, to prestati da primećujete”, rekla je Dafi govoreći o hroničnom nedostatku sna. Nedostatak sna utiče na funkcije vašeg mozga, ali i na produktivnost na poslu i to na više načina.

Rastreseni ste

„Ne možete se usredsredite na svoj posao? To bi mogao biti odgovor na nedostatak sna”, rekla je Dafi.Jedan od načina na koji mozak pokušava da vas održi budnima je neprestano traženje smetnje. To će uticati na vašu sposobnost da se usredsredite na zadatak i budete u mogućnosti da ga obavite, čak i kada radite od kuće”, objasnila je profesorka.

Zabrinuti ste

Ako premalo spavate, sledeći dan biste mogli da imati osećaj kao da je ceo svet postao jedno veliko minsko polje. Ako ste konstantno zabrinuti, a ne znate zašto, nedostatak sna može da bude razlog. Istraživači sa Univerziteta u Kaliforniji proučavali su promene u ponašanju kod osoba koje su premalo spavale.

Nakon noći u kojoj su ispitanici spavali manje nego što je to uobičajeno, nivo anksioznosti bio je 30 odsto viši, pri čemu je polovina ispitanika dosegla nivo zabeležen kod osoba sa anksioznim poremećajima.

Ljuti ste

Potrebno je samo nekoliko izgubljenih sati sna da bi se vaše raspoloženje promenilo nagore. U istraživanju, koje su sproveli istraživači iz Ajove, proučavan je uticaj nedostatka sna na 142 ispitanika i otkriveno je da su osobe koje su spavale oko četiri sata osetile veći nivo besa pa su bili ljuti zbog svakodnevnih stvari poput lajanja komšijskog psa.

Imate manje strpljenja s kolegama. Studija iz 2017. godine koju su vodili istraživači menadžmenta Kristijano Gvarana i Kristofer Barns merili su trajanje sna kod 40 menadžera i kvalitet međuljudskih odnosa tokom tri meseca. Otkrili su da su, kada je šef bio uskraćen za kvalitetan san, odnosi uprave i radnika patili. Šefovi su bili manje strpljivi i više razdražljivi, a zaposlenici su izveštavali o lošijim interakcijama.

Preuzimate veće rizike

Prema studiji Annals of Neurology, hronični nedostatak sna može da izmeni vaše ponašanje na manje očite načine terajući vas na donošenje rizičnijih odluka. Istraživači su upoređivali donošenje odluka muškaraca uzrasta od 18 do 28 godina koji su spavali samo pet sati s drugom grupom koja je noću spavala najmanje osam sati.

Zatim su morali da biraju između sigurne mogućnosti primanja određene količine novca ili kockanja na veći iznos zbog kog su mogli da izgube apsolutno sav novac. Učesnici kojima je nedostajalo sna češće su se odlučivali na rizičniji izbor, HuffPost piše.

(Izvor N1)

O autoru

Stanko

Ostavite komentar