MEĐU IZMEĐU

NEVIDLJIVI S PESKOM

208 pregleda

Američki nevidljivi (stealth) ratni avioni mogli bi uskoro dobiti novi premaz, boju napravljenu od keramike što se nanosi sprejom, za koju tim naučnika koji ju je napravio tvrdi da je tvrđa od peska” i da bolje skriva od radara.

Tim naučnika sa Univerziteta Severna Karolina smislio je materijal koji rešava problem trenutnih polimerskih premaza američkih nevidljivih ratnih aviona, koji se brzo troše, čineći tako njegov radarski odraz većim.Iako su provere u ranoj fazi, laboratorijska testiranja pokazala su da novi keramički materijal može upiti više od 90 odsto radarskih zraka. Za poređenje, trenutni premazi upijaju do 80 posto.

Zbog krhkosti tradicionalnih materijala, vazduhoplovni inženjeri dizajniraju borbene letelice tako da one štite svoj zaštitni premaz, a to obično utiče na njihovu brzinu.Novi keramički premaz trebalo bi to da eliminiše, potrebno je svega dan ili dva za da senanese na letelicu.Američko ratno vazduhoplovstvo najavilo je da razmatra smanjenje smanjenje flote aviona F-22 sa sedam na četiri, što bi moglo značiti i početak kraja za taj legendarni nevidljivi” borbeni avion. Naime, F-22 je zahvaljujući klasičnom zaštitnom premazu toliko nevidljiv radara da se na radarskom ekranu registruje kao bumbar. Nevolja je u tome što je taj premaz vrlo krhak i lako se odlomi, što ugrožava sigurnost letelice i pilota.

Dodatna nedaća s trenutnim polimernim premazima jeste ta što se raspadaju na temperaturama iznad 248 Celzijusovih stepeni, što se događa oko rubova krila i na stražnjem dijelu.Uzevši u obzir sva ograničenja, Čengjing Čeril Ksu i njegov tim sa pomenutog univerziteta izradili su inovativan keramički premaz koji se može naneti na bilo koji avion u spreju koji je vodootporan i tvrđi od peska”, što znači da može podneti surove uslove i naprezanja tokom leta.

Ništa manje važno nije ni to da taj novi materijal zadržava svoje protivradarske karakteristike na temperaturama između plus 1.800 i minus 100 Celzijusa.Nanošenje tekuće keramike obavlja se sprejom, a tokom sušenja na vazduhu premaz prolazi kroz niz hemijskih reakcija posle kojih postaje tvrda keramika. Za taj proces su potrebna najviše dva dana. Trenutno se sprovode testiranja na većim uzorcima, a cilj je pronaći partnere u vazduhoplovnoj industriji i započeti rad na sledećoj generaciji nevidljivih letelica.

(Izvor Zimo)

O autoru

administrator

Ostavite komentar