MEĐU IZMEĐU

SAT PRE PONOĆI U KREVET

Shutterstock

Shutterstock

Iako je veza između sna i zdravog srca već dobro ustanovljena, istraživači još istražuju detalje. Nova studija sugeriše da bi čak moglo da postoji optimalno vreme, unutar našeg 24-časovnog telesnog ritma, kada bi trebalo da idemo na spavanje.Telo ima 24-časovni unutrašnji sat, koji se zove cirkadijalni ritam, koji pomaže u regulisanju fizičkog i mentalnog funkcionisanja”, kaže psiholog sa Univerziteta Ekseter Dejvid Plans. Za ljude, koji nemaju neke teže zdravstvene probleme, može da bude od pomoći informacija da uspavljivanje između 22 i 23 sata pogodno za zdrav kardiovaskularni sistem.Rezultati naše studije sugerišu da je veća verovatnoća da će rani ili kasni odlazak u krevet poremetiti telesni sat, sa negativnim posledicama po zdravlje kardiovaskularnog sistema”.

Analizirajući podatke akcelerometra koji je nosilo na zglobu 88 .026 učesnika tokom studije, istraživački tim predvođen Šahramom Nikbaktijanom iz kompanije za digitalnu zdravstvenu zaštitu Huma Therapetics AI bio je u mogućnosti da uporedi vreme odlaska na spavanje sa kasnijim zdravstvenim ishodima. Rezultati su pokazali 3.172 slučaja kardiovaskularnih bolesti, tokom skoro šest godina – koliko dugo su praćeni učesnici studije. Tim je otkrio da je uspavljivanje posle ponoći ili pre 22 sata bilo povezano sa oko 25 procenata povećanim rizikom od kardiovaskularnih bolesti, u poređenju sa onim između 22 i 23 sata. Ovo povećanje rizika palo je na 12 procenata kod onih koji su utonuli u san između 11-12 časova.

„Najrizičnije vreme je bilo posle ponoći, potencijalno zbog toga što se smanjuje verovatnoća da se vidi jutarnja svetlost, što resetuje telesni sat”, kaže Plans. Tokom ove analize uzimani su u obzir i ostali faktori, kao što su starost, pol, dužina sna, pušački status, težina, dijabetes, krvni pritisak, nivo holesterola i socioekonomski status. Takođe je bio izraženiji kod žena, ali istraživači još nisu sigurni zašto. Treba istaći da se nakon ove vrste studije ne može tvrditi nećete ili hoćete imati kardiovaskularnih problema ako redovno odlazite u krevet u ovo vreme, ali svakako da može da bude od pomoći organizmu da bi što boje funkcionisao. Takođe, studija je bila ograničena godinama učesnika, socioekonomskim statusom i etničkom pripadnošću – odnosno u studiji su učestvovali pretežno bogatiji beli ljudi, starosti između 43 i 79 godina – tako da ne mora nužno važiti za druge demografske kategorije.

Rezultati studije su u skladu sa prethodnim istraživanjima koja pokazuju povećan rizik od kardiovaskularnih problema kod ljudi koji odlažu odlazak na spavanje, i sa onim što znamo o fiziologiji našeg telesnog sata. Ovo istraživanje je objavljeno u European Heart Journal – Digital Health, a preneo je Science Alert.

(Izvor Nacionalna geografija)

O autoru

Stanko

Ostavite komentar