MEĐU IZMEĐU

SMEĐI ILI BELI ŠEĆER?

Pixabay

Tokom godina smeđi šećer učvrstio je reputaciju zdrave alternative belom šećeru. Često se prodaje kao prirodni zaslađivač i zamena za beli. Suprotno uvreženom mišljenju, stručnjaci kažu da je vrlo mala razlika između smeđeg i belog šećera, i da oba mogu imati štetne efekte po naše zdravlje.

Poput belog šećera, i smeđi šećer je zaslađivač proizveden od biljke – šećerne trske ili šećerne repe. Obično se proizvodi od smeše belog šećera i melase, koja je vrsta gustog, smeđeg sirupa. Dodatak melase daje šećeru tamnu boju i bogat ukus poput karamele. Takođe obezbeđuje malu količinu nekoliko ključnih hranljivih sastojaka. 

U poređenju s belim, smeđi šećer je nešto poželjniji zbog sadržaja nekoliko ključnih mikroelemenata, što je postignuto zahvaljujući dodatku melase. Konkretno, svaka porcija smeđeg šećera ima malu količinu gvožđa, kalijuma, kalcijuma i bakra. „Takođe je i malo manje kalorija u smeđem šećeru, mada je razlika minimalna. Dok 100 grama belog šećera pruža 387 kalorija, ista količina smeđeg šećera sadrži 380 kalorija”, objašnjava dr Džoš Eks, nutricionista Medicinskog centra u Nešvilu. I nutritivne razlike između smeđeg i belog šećera vrlo male. Iako smeđi šećer sadrži malu količinu nekoliko vitamina i minerala, ne smatra se dobrim izvorom tih hranljivih sastojaka.

Na tržištu postoji niz različitih vrsta smeđeg šećera. Ne samo da se cena smeđeg šećera prilično razlikuje između ovih sorti, već svaka nudi i jedinstveni ukus i teksturu. Osnovne vrste smeđeg šećera su svetlosmeđi, tamnosmeđi, demerara, turbinado… „Prehrambeni profil smeđeg šećera sadrži puno kalorija i ugljenih hidrata, dok sadrži vrlo malu količinu mikroelemenata, kao što su kalcijum, bakar i gvožđe”, rekao je dr Eks.

Smeđi šećer najčešće se koristi za kuvanje i pečenje jer daje poseban ukus testeninama, marinadama, umacima… Višak šećera u bilo kom obliku može biti štetan po vaše zdravlje. Ne samo da šećer sadrži puno kalorija i ugljenih hidrata, već mu nedostaju važni mikroelementi, i njegova primena povezana je s mnoštvom negativnih neželjenih efekata.

Istraživanja pokazuju da preterani unos šećera može doprineti hroničnim stanjima, kao što su bolesti srca, dijabetes, gojaznost i bolest masne jetre. Važno je znati da šećera ima u mnogim namirnicama, kao što su sokovi, keks, bombone… Preporučeni unos (u svim oblicima) ne treba da premaši 25 grama dnevno. Srećom, na raspolaganju je niz zdravih zamena za smeđi, ali i beli šećer. Neke od najboljih opcija zamene smeđeg šećera uključuju steviju i med.

(Izvor RTS)

O autoru

Stanko

Ostavite komentar