MEĐU IZMEĐU

SRBI NAJBOLJI NA SVETU

630 pregleda

Na ovogodišnjem takmičenju, koje je održano od 2. do 9. septembra u San Tropeu, u konkurenciji od 28 timova iz 15 zemalja, naš tim je osvojio prvo mesto u kategoriji prevoza teškog tereta i četvrto mesto u nadmetanju plovila za prevoz lakog tereta.

„Postali ste prvaci sveta! Osvojili ste zlatnu medalju u trci brodova za prevoz teškog tereta na jedinom svetskom takmičenju studenata brodogradnje i na tome vam od sveg srca čestitam” – ovim rečima se obratio dekan Mašinskog fakulteta u Beogradu, prof. Radivoje Mitrović timu od 15 studenata brodogradnje na konferenciji za medije upriličenoj u svečanoj sali fakulteta povodom veličanstvenog uspeha budućih inženjera.

„Biti najbolji na svetu, nije mala stvar, bez obzira o kojoj vrsti takmičenja je reč. Đoković je sada treći, a vi, studenti Mašinskog fakulteta ste prvi” – dodao je kroz šalu prof. Mitrović.

Ovogodišnji tim čini petnaestoro studenata master studija odseka za brodogradnju Mašinskog fakulteta u Beogradu: Matija Vasilev – Team manager, Igor Đorđević – Logistics officer, Božidar Dulić – Communication Officer, Nemanja Šurbatović, Milica Stojanović, Marko Veg, Luka Gradinac, Aleksa Kovinić, Anđela Orlović, Filip Lakić, Đorđe Branković, Aleksandar Subić, Saša Stjepanović, Petar Karadžić, Anđelka Leštanin i Stefan Zečević.

Srpski studenti su brodovima „Sava” i „Dunav” prvi put nastupili na ovom prestižnom svetskom takmičenju prošle godine i osvojili drugo, treće i četvrto mesto, u kategorijama: prevoz lakog tereta, prevoz teškog tereta i u trici izdržljivosti. Ove godine, unapredili su karakteristike prošlogodišljih plovila i izradili dva nova broda „Sava 1” i „Dunav 1”. Otišli su sa idejom da donesu bar jedno zlato. I uspeli su uprkos činjenici da je budžet našeg tima bio oko 10 000 evra dok je npr. budžet švajcarskog tima bio oko 80 000 evra.

Od novčane nagrade koju su studenti
osvojili, kupili su novi motor koji će
služiti sledećoj generaciji studenata
za takmičenje 2019, kako bi kao i u ostalim
ekipama svaki brod imao svoj motor.

„Hidrokontest” je takmičenje koje okuplja studente brodogradnje iz celog sveta, sa ciljem istraživanja i promocije energetske efikasnosti plovila. Studenti imaju zadatak da samostalno isprojektuju i izrade jedno ili dva plovila sa kojima se nadmeću protiv plovila drugih timova u tri trke: prevoz teškog tereta (200 kg na 400 m), prevoz lakog tereta (20 kg na 600 m) i trci izdržljivosti. Na ovogodišnjem takmičenju, koje je održano od 2. do 9. septembra u San Tropeu, u konkurenciji od 28 timova iz 15 zemalja, naš tim je osvojio prvo mesto u kategoriji prevoza teškog tereta i četvrto mesto u nadmetanju plovila za prevoz lakog tereta.

„Uzrok ovog uspeha treba tražiti u kvalitetu nastave mojih uvaženih kolega sa odseka za brodogradnju, ali i kvaliteta osnovnih akademskih studija Mašinskog fakulteta u Beogradu, fakulteta koji ove godine proslavlja 145 godina nastave mašinstva u Srbiji i 70 godina od osnivanja fakulteta”, rekao je prof. Mitrović.

Kvalitet nastave brodogradnje potvrdila je upravo dobijena nova, akreditacija Britanskog kraljevskog društva za brodogradnju (The Royal Institution of Naval Architects, United Kingdom). „Ovo nije iznenađenje. Mašinski fakultet ovu akreditaciju dobija treći put. Ovoga puta na pet godina, prethodne dve su bile na tri godine, sa dodatkom da naši svršeni studenti brodogradnje dobijaju, u slobodnom prevodu, međunarodno priznato inženjersko ovlašćenje za projektovanje, što je novina i velika dobrobit za inženjere“, s ponosom je prisutnima saopštio prof. dr Milorad Motok.

Milan Kalajdžić

„Oni koji nemaju mnogo novca moraju da ulažu mnogo znanja i truda”, rekao doc. dr Milan Kalajdžić, mentor našeg tima. „Ovo je njihov uspeh. Oni su mesecima vredno radili. Naše je bilo da ih usmerimo i podstaknemo da reše probleme na koje su nailazili. Važno je znati da je ovde reč o takmičenju koje se odnosi na energetsku efikasnost, na rešavanje vrlo aktuelnog svetskog problema”, kaže za portal RTS-a kaže dr Kalajdžić.

Od studenta Božidara Dulića koji je na daljinu upravljao pobedničkim brodom moglo se saznati koliko je uzbuđenja i neizvesnosti nosila svaka faza takmičenja. „Finalna trka odlučena je u samom finišu. Pobedu smo odneli u završnoj krivini. Bili smo samo 10 cm ispred drugoplasiranog tima. Ova udubljenja na brodu koja vidite, rezultat su odvažne i rizične vožnje tima rešenog da osvoji pobedu”, rekao je Dulić.

Upravljanje na daljinu

Fer-plej je najveći utisak koji je sa takmičenja doneo Igor Đorđević. „Bez obzira što je u pitanju takmičenje, saradnja između timova, međusobno pomaganje i uvažavanje su bili na zavidnom nivou. Takmičenje dugo traje, svašta se dešava, neophodne su popravke i intervencije na licu mesta. Ovakvu solidarnost nikada do sada nisam doživeo”, kaže za RTS student Đorđević.

Marko Veg, član pobedničkog tima, otkrio nam je detalje koji su se dešavali iza zvanične scene. „Svaki tim koji učestvuje na takmičenju od organizatora dobija motor i bateriju za motor. Međutim, timovi koji su imali veće budžete imali su više motora. A mi smo imali jedan motor za dva broda. To znači da smo između trka koje su se odvijale po fazama, od kvalifikacija do finala, premeštali motor i celokupnu elektorniku sa žicama i spojevima, iz broda u brod, iz „Save 1” u Dunav 1” i obrnuto. To smo uvek radili u timu. Dok jedan član tima vadi i postavlja motor i elektroniku sa svim žicevima i spojevima, drugi štiklira dugačku ček listu. Dovoljno je da samo jednu stavku preskočite i da vam oprema zakaže”.

Od novčane nagrade koju su studenti osvojili, kupili su novi motor koji će služiti sledećoj generaciji studenata za takmičenje 2019, kako bi kao i u ostalim ekipama svaki brod imao svoj motor. A onda… gde će im kraj biti!

(Jelena Micić, RTS)

 

O autoru

Stanko Stojiljković

Ostavite komentar