MEĐU IZMEĐU

SRBIJA NA ZELENOM PUTU

Pun veliki amfiteatar (Mašinski fakultet)

Pun veliki amfiteatar (Mašinski fakultet)

Puštanjem u rad prvog, superbrzog punjača za električne automobile ispred Mašinskog fakulteta u Beogradu, simbolično je označeno uključivanje Srbije i njenog glavnog grada u koridor „Zelene Balkanike”.

To je projekat koji realizacijom stanica za punjenje električnih vozila na obnovljive izvore energije duž oko 2.000 kilometara dugog regionalnog, ali interkontinentalnog puta, treba da omogući  „zelenu mobilnost” u regionu. Odnosno, korišćenje elektomobila na auto-putu od Minhena preko Salcburga, Ljubljane, Zagreba, Beograda, Skoplja, Podgorice, Tirane do Dubrovnika, Splita i Zadra do Kopra.

„Zelena Balkanika” deo je velikog
projekta koji se trenutno realizuje
sa evropskom komesarkom za transport
Violetom Bulc.

Projekat „Zelena Balkanika” predstavljen je u petak na Mašinskom fakultetu u Beogradu na konferenciji održanoj u sklopu dana Slovenačko-srpskog prijateljstva, a pod pokroviteljstvom potpredsednika Vlade Srbije Ivice Dačića i potpredsednika Vlade Slovenije Karla Erjaveca.

„Zelena Balkanika” je deo velikog projekta koji se trenutno realizuje sa evropskom komesarkom za transport Violetom Bulc, a ciljem da se region pretvori u laboratoriju zelene mobilnosti za EU, rekao je predsednik UO „Hidria” i potpredsednik „Samita 100” Iztok Seljak. S tim u vezi on je najavio i pokretanje inovativnog centra zelene mobilnosti, koji će raditi na razvoju visokotehnoloških rešenja.

„Velika je čast što je baš
Mašinski fakultet domaćin
ovakvog skupa posvećenog budućnosti
prevoza”. (Prof. dr Radivoje Mitrović)

Nalazimo se u epohalnom periodu velike transformacije društva, koje će se bazirati na obnovljivim izvorima energije i ekonomiji deljenja. Neke industrije će biti izbrisane, a neke izmenjene, među kojima i automobilska industrija. Zato treba da udružimo snage i iskoristimo šansu koju donosi „nova epoha”, rekao je Seljak i pozvao studente da svojim idejama i inovativnim rešenjima doprinesu vodećoj poziciji regiona u e-mobilnosti u Evropi i svetu.

Prvi brzi električni punjač (Mašinski fakultet)

Prvi brzi električni punjač (Mašinski fakultet)

Velika je čast što je baš Mašinski fakultet domaćin ovakvog skupa posvećenog budućnosti prevoza – rekao je prof. dr Radivoje Mitrović, dekan Mašinskog fakulteta. On je naglasio da MF podržava projekat „zelene mobilnosti” jer je razvoj infrastrukture uslov za mnogo veće korišćenje električnih automobila. Ukazujući na potrebu mobilizacije i partnerstva svih javno-privatnih institucija, koje treba da se bave ovim važnim pitanjima, profesor Mitrović je rekao da je MF veoma ponosan na svoj studentski tim „Drumska strela” koji pored bolida sa klasičnim pogonom pravi i vozilo sa elektromotorom.

„Digitalne tehnologije već brzo
menjaju svet i zemlje u regionu
treba maksimalno da ih primenjuju”.
(Mr Nebojša Bjelotomić direktor „Sage”)

Učesnici konferencije su istakli da svet ulazi u najveću revoluciju u ikad, koja će sve promeniti i doneti novu infrastrukturu i u transportu. Prva revolucija je bio voz, druga automobil, a treća će biti električna vozila po principu car sharinga, tako što će ljudi koristiti automobil ali neće biti njegovi vlasnici.

Digitalne tehnologije već brzo menjaju svet i zemlje u regionu treba maksimalno da ih primenjuju, ne samo kada je reč o zelenoj mobilnosti, nego i šire, rekao je, između ostalog, mr Nebojša Bjelotomić direktor kompanije „Saga” iz Beograda.

Matej Čer, pionir električne mobilnosti u Sloveniji i izvršni direktor „Avantkara” govorio je o ekonomiji budućnosti, utemeljenoj na obnovljivim izvorima energije i veštačkoj inteligenciji. Pozivajući zemlje regiona da što pre uhvate korak sa svetom, on je podsetio da su u svakoj revoluciji najbolje prošli oni koji su se najbrže prilagodili, pa i određivali pravac promena.

Marko Femc iz kompanije „Plan-net” podsetio je da Tesla roadster 2008. započeo prvu serijsku upotrebu lutijum-jonske baterije sa dometom od 320 kilometara, dok sada baterija može da izdrži i više od 700. To znači, dodao je, da bi sa električnim automobilom putovanje od Ljubljane do Beograda moglo da košta svega 9,6 evra, ukoliko bi postojala mreža brzih stanica za punjenje, a bilo bi potrebno sedam sati za prelazak te razdaljine.

O viđenju mobilne budućnosti kompanije BMW do 2030. godine, ispred kompanije „Delta motors”, govorila je direktorka, Aleksandra Đurđević. Veoma zanimljiva je bila i prezentacja o potpunoj transformaciji kompanije „Petrol”, a kao dobar primer početničkih kompanija (start-up) predstavila su se preduzeća „Spring” i NGV s projetima e-bicikla, odnosno najbrže e-rolke na svetu.

Na ideji da se napravi ceo niz superbrzih punjača u regonu zajedničkim snagama rade rotari klubovi u regionu, Hidria, automobilski klaster Slovenije sa brojnim partnerima, „Avantkarom”, BMV-om, „Petrolom” i „Plan-netom”. Guverner Rotari distrikta Srbije i Crne Gore, Vladimir Matić, izjavio je da su inovativna partnerstva put kojim region Balkana može i treba da se istakne. On je izrazio nadu da će Srbija u narednih nekoliko godina imati bar 150 punjača duž autoputa koje bi mogli da koriste svi koji idu pravcem od Minhena do Soluna.

(Izvor Mašinski fakultet)

Prvi brzi punjač za električne automobile

Prvi brzi punjač za električne automobile u Srbiji, koji može da napuni svaki auto strujom za samo 15 minuta, pušten je u rad ispred Mašinskog fakulteta u Beogradu.

Punjač, koji će za nekoliko dana biti premešten na „Petrolovu” pumpu na Čukarici, predstavljen je na konferenciji „Zelena Balkanika: Električna vozila – budućnost saobraćaja”, a u okviru manifestacije Dani slovenačko srpskog prijateljstva u Beogradu. Reč je o punjaču od 50 kilovata koji dnevno može da napuni više od 70 vozila,

O autoru

Stanko Stojiljković

Ostavite komentar