Како је већ налагала ситуација или неки дубљи унутрашњи порив, окушао се у есејима, кратким причама, портретима савременика, пригодним словима, новинским написима, уводницима за часопис. Све то је Радивоје Благојевић сабрао у књизи „Воља дринског вјетра”.
Др Дражен Павлица
Свима који га и овлаш познају то је добро знано, немирног је и радозналог духа аутор ове књиге (Радивоја Благојевић, Воља дринског вјетра, 2025). Неријетко људи са таквим особинама своју животну енергију, некако узгред и брзоплето, нетрагом расипају. То код Радивоја Благојевића није случај, много тога је он, када се посматра професионална животна путања, урадио на добробит просвјете и стваралаштва младих. Мимо тога што је био средњошколски професор социологије, постојано се посвећивао разним за просвјетну културу важним прегнућима.
Имајући наведено у виду, јасно је откуда то да се рођени Фочак латио и пера. Како је већ налагала ситуација или неки дубљи унутрашњи порив, окушао се у есејима, кратким причама, портретима савременика, пригодним словима, новинским написима, уводницима за часопис. Све то је сабрао у овој књизи, тако да свако може, сходно читалачким афинитетима, пронаћи нешто за себе у овом списатељском мозаику. Притом, широк је временски распон текстова, неки датирају још од прве половине 80-их година прошлог вијека.
Рачунам да ће највећу читалачку позорност, с разлогом, завриједити сегмент у коме портретише директоре школа у којима је радио као средњошколски професор. Не шкртари када одаје признање узорнима међу њима, али бритко и саркастично разоткрива оне који су се руководили ситносопствеништвом и служили смицалицама. Да се уочити, марифетлуцима склони директори посебно су га надахњивали да их окретно извргава руглу. Док их портретише, не пропушта (критички) социолог у Радивоју Благојевићу прилику да ослика и кулисе припадајућих епоха, како оне позносоцијалистичке, тако и оне које слиједе након растакања социјализма и распада Југославије.
Живо нам је предочио читаву палету друштвене и моралне (бес)карактерности, ондашње и садашње. Ова књига пружа рељефне примјере за оно што се у социјалној психологији уобичајило називати ауторитарна структура личности. Напоредо са карактеролошким разматрањима, аутор је разлагао и критиковао (не)формалне констелације моћи у школама. Читалац добија представу на којим то чвориштима моћи процеси у школи одступају од начела на којима би требало да почива просвјета. Портретишући друге, хотимично или не, исцртавао је и (просвјетни) властити аутопортрет. Као средишњу црту тог аутопортрета издвојио бих његово настојање да у свом просвјетном послању повуче стриктну границу између ауторитарности и ауторитативности.
На темељу ових текстова добија се сразмјерно цјеловита слика наше просвјете, њених мијена, странпутица и надања. Склон је широким захватима, али и шеретским детаљима док исписује просвјетне хронике. Те хронике нису пуко описивање просвјетних (не)прилика, већ и пледирање да се, сви заједно, винемо на крилима узвишених васпитних и образовних начела. Има нешто од просвјетитељског замаха у овом приступу, није он рад да просвјету сведе на бирократизовану осредњост. Просвјетно прегалаштво, мимо његовања знања и љубави према истом, изискује и моралне смјернице, чега је аутор потпуно свјестан.
Текстови показују да се он трудио да буде не само подучавалац социологије, већ и морални разбуђивач. Као хвалевриједан примјер охрабривања на морал, издвојио бих текст Заједничке трешње, крушке и ораси. У њему свједочи како су у његовом завичају, у предратно доба, Бошњаци и Срби живјели толеранцију и солидарност. Увијек се покаже, ако нема наведених етичких сила животни простори бивају (ратом) опустошени, што се и десило у посљедњој деценији минулог вијека у Југославији.
У поднаслову књиге, а нарочито се то односи на неке њене дијелове, могло би да стоји и Записи из школских кулоара. Тако близу учионицама, а опет измјештени из њихових одвише дисциплинујућих оквира, школски ходници дамарају у контраритму спонтаности. Дабоме, није баш све допуштено у кулоарима, али они нуде предах од стерилности и ригорозности учионица.
Међу уводницима које је Радиоје Благојевић писао за часопис средњошколских ученика и професора Огледало, имамо истинске хвале достојне кратке есеје. Таквима надасве припада Пев трећих петлова, у којем вишеслојно и разиграно предочава симболику пијетла. Овај есеј одличан је примјер да у ауторовим реченицима често пулсира поетски набој.
Његова љубав према писаној ријечи је двојака, наиме, видна је његова читалачка страст, али и потреба да се и сам списатељски изрази. Како се може запазити из приложених текстова, његову су лектиру подједнако чиниле социолошке, теоријске студије, као и књижевна дјела. Радо и често он наводи Андрића, вјерујем, дијелом и због тога што их повезује једна ријека. Кроз ауторову Фочу, као и испод славне Андрићеве вишеградске ћуприје, вијуга омитотворена Дрина.
На самом крају речено, читалачку наклоност Радивоје Благојевић придобија духовитошћу и бројним анегдотама. Њима измамљује осмијех читаоцу, а каткада су речене анегдоте готово урнебесне. Држим да је већ та приповједачка духовитост довољан разлог да се поклони пажња овој књизи.