МЕЂУ ИЗМЕЂУ

МИКЕЛАНЂЕЛОВЕ ТАЈНЕ

423 pregleda
Илустрација

Зашто се славни уметник скривао у овом скученом простору испод капеле?

У близини базилике Сан Лоренцо у Фиренци стоји једна мала капела, а у њој скривена просторија. Ту просторију испуњену спектакуларним скицама је користио славни Микеланђело, а ево и зашто. Скоро педесет година након што је откривена, тајна соба испод капеле Сан Лоренцо коју је Микеланђело изградио за Медичије у Фиренци, први пут је отворена за јавност 15. новембра. Можете је видети уз резервацију, у групи са још три особе, с тим да недељни број посетилаца не сме да прекорачи 100 људи да би се одржали оптимални услови очувања.

У овој малој просторији, дужине око 10 метара, висине 2,5 и ширине 3 метра, можете се дивити цртежима и скицама лица и тела у покрету које је Микеланђело 1530. године направио, док је покушавао да избегне гнев папе Kлимента VII, који није опростио уметнику то што је надгледао градска утврђења у време када су Медичији протерани из Фиренце. До 1955. Микеланђелова тајна соба је коришћена као складиште за угаљ, а потом је била сакривена испод замка док је 1975. није поново открио тадашњи директор капела Медичија, Паоло дал Погето. У ствари, он је тражио од рестауратора Сабина Ђованонија да очисти уски ходник који се протезао испод апсиде Нове базилике Сан Лоренцо да би се изградио нови излаз за музеј.

Али како су скице откривене? Па, како то често бива, случајно. Током рестаураторских радова на овом, тада новооткривеном простору, стручњаци су лоцирали фантастичне скице скривене испод два слоја малтера. А Дал Погето је ауторство већине њих одмах приписао Микеланђелу на основу сведочења Асканија Kондивија, Микеланђеловог ученика и ренесансног биографа Ђорђа Вазарија. Од тада су разни стручњаци проучавали скице, и док једни деле теорију како је он насликао све, други сматрају да су у стварности, неке од њих, направили други уметници. Ипак, актуелна директорка Барђела, Паола дʼАгостино, верује да се на зидовима могу видети скице нацртане рукама мајстора и других”.

Kустос капела Медичија Франческа де Лука слаже се са дʼАгостинијевом: Не може се на свим цртежима приметити иста трајна квалитативна напетост Микеланђелове графике. Али чак и са тим, ово место омогућава данашњим посетиоцима јединствено искуство да дођу у директан контакт не само са стваралачким процесом великог мајстора, већ и са перцепцијом формирања мита о божанском уметнику.”

(Илустрација Handout/AFP/Profimedia)

(Национална географија)

О аутору

administrator

Оставите коментар