Mozak dece mlađe od pet godina prolazi kroz razdoblje neverovatno brzog rasta. Upravo zato je veoma zabrinjavajuće što tu ključnu fazu nenamerno ometamo izlažući ih velikoj količini digitalnog sadržaja. To se još naziva i truljenjem mozga. Na raširene štetne posledice upozorava se u analitičkom izveštaju Centra za socijalnu pravdu (CAJ), britanske organizacije usmerene na borbu protiv siromaštva, piše Futurism. Da uticaj masovnog, nekontrolisanog eksperimenta već ima stvarne posledice, svedoče i pedagozi.
„Imam dvoje dece u svom razredu koja ne mogu sediti na tepihu”, izjavila je jedna učiteljica. „Nemaju snagu trupa. A kad sam u julu posetila jednu od devojčica, koja nikad nije bila u vrtiću, sedela je na ugaonoj sofi sa iPad-om.pa nije razvila snagu trupa i to stvarno utiče na ceo njen razvoj.” Istraživači CSJ upozoravaju da deca zbog poplave nekvalitetnih video-zapisa i sadržaja na društvenim mrežama pate od anksioznosti i poremećaja spavanja.
Druga istraživanja su takođe potvrdila da deca koja koriste društvene mreže postižu lošije rezultate na testovima pamćenja i čitanja, dok povećano vreme pred ekranom može izazvati depresiju i zavisničko ponašanje kod svih uzrasta. Upozorenje se temelji na izveštaju britanskog Ureda za komunikacije (Ofcom) iz maja ove godine, koji je anketirao roditelje o medijskim navikama njihove dece. Istraživanje je pokazalo da otprilike jedno od petoro od tri do pet godina samostalno koristi društvene mreže. Još alarmantnije, čak 37 posto anketiranih priznalo je da deca tog uzrasta imaju pristup društvenim mrežama, što je značajan porast u odnosu na 29 posto pre tri godine.
Prema proceni CSJ, radi se o 814.000 dece u Velikoj Britaniji čiji su mozgovi u razvoju izloženi nefiltriranim i često štetnim internetskim sadržajima. Isti izveštaj otkriva da je četvrtina osmogodišnjaka i devetogodišnjaka koji igraju online igre stupila u kontakt s nepoznatim osobama, što takva okruženja čini popularnim mestom za predatore. „Ovo bi trebalo zabrinuti sve. Istraživanje je duboko alarmantno”, rekao je lord Neš, član Doma lordova i bivši parlamentarni podsekretar zs škole, citiran u izveštaju. „S obzirom na to da su stotine hiljada dece mlađe od pet godina na ovim platformama, koja još nisu naučila čitati, a hrane se sadržajem i algoritmima osmišljenim da privuku odrasle, trebalo bi zabrinuti sve.”
Istraživači su takođe izrazili zabrinutost: „Zabrinuti smo zbog rastuće anksioznosti i distresa povezanog s identitetom, a ovi sa stalnom stimulacijom sa ekrana, pri čemu škole izveštavaju o opadanju pažnje i promenama u ponašanju povezanim sa online normama.” Da bi se deca zaštitila, Centar za socijalnu pravdu preporučio je nekoliko mera. Predlaže podizanje granice uzrasta za korišćenje društvenih mreža na 16 godina, potpunu zabranu pametnih telefona u školama i pokretanje nacionalne kampanje za podizanje svesti.
(Ilustracija Pexels)
(Indeks)
