MEĐU IZMEĐU

AVION LETI NA VODONIK

286 pregleda
Rolls Royce

Britanski proizvođač luksuznih vozila i motora „Rols-Rojs” i evropski avio-prevoznik „Izi džet” uspešno su testirali mlazni motor na vodonik – što bi pomoglo da se ukloni emisija gasova staklene bašte u avijaciji.Test na tlu označava „prvu svetsku vožnju modernog avio-motora na vodonik“, navodi se u saopštenju „Rols-Rojsa“.Vazduhoplovstvo se smatra jednom od najtežih industrija za smanjenje zagađenja jer je mnogo teže napraviti električne avione nego električna vozila. Baterije koje se pune obnovljivom solarnom energijom i energijom vetra su i dalje previše glomazne za duge letove.

Veća zapremina goriva

Velika prepreka za letove na vodonik, prema Međunarodnom udruženju za vazdušni prevoz (IATA), biće uvođenje i sertifikacija novih vrsta dizajna aviona. Da bi leteli na vodonik, moraju da se ugrade veći rezervoari za gorivo. Na primer, avionu „boing 747” bilo bi potrebno više od milion litara vodonika za približno isti domet kao sa 250.000 litara mlaznog goriva, piše Gardijan. Imajući na umu ta ograničenja, izgleda da će zeleni vodonik u početku biti najkorisniji za kraće letove. U izveštaju Evropske unije za 2020. godinu bilo je procenjeno da bi putnički avioni na vodonik do 3.000 kilometara (1.864 milje) mogli da se pojave na tržištu do 2035. godine. „Izi džet” upravo ima letove na kratkim relacijama.

Dve kompanije su u testiranju koristile konvertovani avionski motor Rolls-Royce AE 2100-A. Evropski centar za energiju iz mora (European Marine Energy Centre) proizveo je gorivo za test na Orknejskim ostrvima. Budući da je napravljen korišćenjem energije vetra i plime, naziva se zeleni vodonik.I „Rols-Rojs”i „Izi džet” preuzeli su obavezu da smanje emisiju gasova sa efektom staklene bašte, zbog toga istražuju načine da koriste ekološki vodonik.

Međutim, za sada, zelenog vodonika nema mnogo i izuzetno je skupa proizvodnja. Neke vlade, uključujući Bajdenovu administraciju, počele su da ulažu velike pare u proizvodnju većih količina.Dok se zeleni vodonik proizvodi iz obnovljivih izvora, u proizvodnji vodonika i dalje se mahom koristi gas.To je problematično kada je u pitanju definisanje vodonika kao čistog goriva. Ako se gas koristi za proizvodnju vodonika, tokom procesa dolazi do emisije ugljen-dioksida koji zagreva planetu.

Rols-Rojs”, vodeći snabdevač komercijalne avijacije motorima, ima više od 400 avio-kompanija među svojim kupcima.Najmanje još dva kupaca – „Boing” i „Erbas” – takođe istražuju vodonik kao čisto gorivo za vazduhoplovstvo.Ovaj prvi test može se gledati kao uspeh, ali ima još toliko toga što treba da se uradi pre redovnih letova na vodonik.„Rols-Rojs” i „Izi džet”planiraju još testiranja na tlu pre nego što krenu s probnim letovima.

(RTS)

O autoru

administrator

Ostavite komentar