МЕЂУ ИЗМЕЂУ

АВИОН ЛЕТИ НА ВОДОНИК

288 pregleda
Rolls Royce

Британски произвођач луксузних возила и мотора „Ролс-Ројс” и европски авио-превозник „Изи џет” успешно су тестирали млазни мотор на водоник – што би помогло да се уклони емисија гасова стаклене баште у авијацији. Тест на тлу означава „прву светску вожњу модерног авио-мотора на водоник“, наводи се у саопштењу „Ролс-Ројса“. Ваздухопловство се сматра једном од најтежих индустрија за смањење загађења јер је много теже направити електричне авионе него електрична возила. Батерије које се пуне обновљивом соларном енергијом и енергијом ветра су и даље превише гломазне за дуге летове.

Већа запремина горива

Велика препрека за летове на водоник, према Међународном удружењу за ваздушни превоз (ИАТА), биће увођење и сертификација нових врста дизајна авиона. Да би летели на водоник, морају да се уграде већи резервоари за гориво. На пример, авиону „боинг 747” било би потребно више од милион литара водоника за приближно исти домет као са 250.000 литара млазног горива, пише Гардијан. Имајући на уму та ограничења, изгледа да ће зелени водоник у почетку бити најкориснији за краће летове. У извештају Европске уније за 2020. годину било је процењено да би путнички авиони на водоник до 3.000 километара (1.864 миље) могли да се појаве на тржишту до 2035. године. „Изи џет” управо има летове на кратким релацијама.

Две компаније су у тестирању користиле конвертовани авионски мотор Rolls-Royce AE 2100-A. Европски центар за енергију из мора (European Marine Energy Centre) произвео је гориво за тест на Оркнејским острвима. Будући да је направљен коришћењем енергије ветра и плиме, назива се зелени водоник. И „Ролс-Ројс” и „Изи џет” преузели су обавезу да смање емисију гасова са ефектом стаклене баште, због тога истражују начине да користе еколошки водоник.

Међутим, за сада, зеленог водоника нема много и изузетно је скупа производња. Неке владе, укључујући Бајденову администрацију, почеле су да улажу велике паре у производњу већих количина. Док се зелени водоник производи из обновљивих извора, у производњи водоника и даље се махом користи гас. То је проблематично када је у питању дефинисање водоника као чистог горива. Ако се гас користи за производњу водоника, током процеса долази до емисије угљен-диоксида који загрева планету.

Ролс-Ројс”, водећи снабдевач комерцијалне авијације моторима, има више од 400 авио-компанија међу својим купцима. Најмање још два купаца – „Боинг” и „Ербас” – такође истражују водоник као чисто гориво за ваздухопловство. Овај први тест може се гледати као успех, али има још толико тога што треба да се уради пре редовних летова на водоник. „Ролс-Ројс” и „Изи џет” планирају још тестирања на тлу пре него што крену с пробним летовима.

(РТС)

О аутору

administrator

Оставите коментар