МЕЂУ ИЗМЕЂУ

МОНИТОРИ ШТЕТЕ МОЗГУ

Илустрација (Википедија)

Најновија студија документује структурне разлике у мозгу деце предшколског узраста, везане за коришћење разних врста монитора.

Студија Медицинског центра дечје болнице у Синсинатију показује да деца која проводе више времена пре монитором, имају нижи степен структурног јединства тзв. беле материје у деловима мозга који подржавају језик и друге вештине писмености. Ова деца такође имају ниже оцене у области језика и писмености. Студија је узела у обзир препоруке Америчке академије за педијатрију која је дала одређене препоруке, не узимајући у обзир само време проведено испред монитора, већ и приступ екранима, укључујући преносне уређаје, затим садржај, као и то са ким и како деца комуницирају када користе мониторе.

Препоруке Америчке академије за педијатрију јесу да се код деце млађе од 18 месеци избегава употреба екрана, осим видео-ћаскања, да родитељи деце узраста од 18 до 24 месеца треба да одаберу висококвалитетни програм и да гледају га са децом како би им помогли да разумеју шта виде

„Ова студија поставља питања да ли поједини аспекти употребе медија заснованих на коришћењу монитора, могу у раном детињству стумулисати мозак на специфичан начин, током овог брзог, формативног стања његовог развоја”, каже лекар Џон Хатон, главни аутор студије. „Иако још не можемо утврдити да ли време проведено пред монитором изазива ове структурне промене или подразумева дугорочне ризике у неуролошком развоју, ови налази оправдавају даље истраживање како би се разумело шта те промене значе и како да поставимо одговарајућа ограничења за употребу технологије.”

Када је реч о времену проведеном пред монитором, препоруке Америчке академије за педијатрију јесу да се код деце млађе од 18 месеци избегава употреба екрана, осим видео-ћаскања, да родитељи деце узраста од 18 до 24 месеца треба да одаберу висококвалитетни програм и гледају га са децом како би им помогли да разумеју шта виде. За децу узраста од 2. до 5 година, треба ограничити употребу монитора на један сат дневно висококвалитетних садржаја. Такође, треба одредити време без монитора, попут вечере или вожње, као и места без њих, као што је спаваћа соба. Студија доктора Хатона укључила је 47. здраве деце и то 27 девојчица и 20 дечака између 3 и 5 година, као и њихове родитеље.

Деца су урадила стандардне когнитивне тестове, праћене одређеним апаратима за процену јединства беле материје у мозгу. Истраживачи су родитељима дали одређени алат за праћење, који подрзумева поменуте препоруке Америчке академије за педијатрију. Виши резултати мерења код куће били су значајно повезани са нижим нивоом језичког изражавања и описмењавања, као и нижом способношћу брзог именовања предмета. То је повезано са нижим јединством беле материје у мозгу, која подржава описмењавање и развој језика.

(Извор РТС)

О аутору

Станко Стојиљковић

Оставите коментар