MEĐU IZMEĐU

PRAZAN STOMAK KUPUJE

Do vrha puna (Vikipedija)

Mesto na kom je roba u supermarketu izložena takođe može da utiče na izbor pri kupovini i stvori ili uništi neke navike u vezi sa zdravom ishranom.

Posetite bakalnicu praznog stomaka i velika je verovatnoća da ćete kući otići sa stvarima koje niste planirali da kupite. Ali prazan stomak nije jedini krivac za impulsivnu kupovinu. Mesto na kom je roba u supermarketu izložena takođe može da utiče na izbor pri kupovini i stvori ili uništi neke navike u vezi sa zdravom ishranom.

Godine 2014. norveški i islandski
istraživači došli su do  zaključka
‒ zamena nezdravih proizvoda zdravim
na policama kraj kase, značajno je
povećala neplanirano kupovanje zdrave hrane.

Mesta pored kase su posebno pogodna za izlaganje proizvoda koji suštinski nisu prava i zdrava hrana. Studije su otkrile da se tu najčešće izlažu slane i slatke grickalice, a neke studije sugerišu da jednostavno preusmeravanje ka zdravijim opcijama može da promeni ponašanje kupaca. Studija iz 2012, sprovedena u Holandiji, otkrila je da će se bolnički radnici pre okrenuti zdravoj hrani i odreći se slanih i slatkih grickalica ako je zdrava hrana dostupna na policama kantine.

Godine 2014. norveški i islandski istraživači došli su do sličnih zaključaka ‒ zamena nezdravih proizvoda zdravim na policama kraj kase, značajno je povećala neplanirano kupovanje zdrave hrane.

Ta otkrića privukla su pažnju Sekretarijata za zdravlje i mentalnu higijenu grada Njujorka, koji je radio s više od hiljadu vlasnika prodavnica ohrabrujući ih da prodaju i promovišu zdravu hranu.

„Znamo da okruženje u kome se plasira hrana može da stimuliše potrošnju”, kaže Tamar Adžojan, naučni saradnik u Sekretarijatu. „Ako zdravu hranu učinimo vidljivijom i prihvatljivijom, to može da dovede do povećane prodaje tih proizvoda.”

Adžojan i njegove kolege su se pitali hoće li ti nalazi moći da se primene u gustom urbanom jezgru, pa su izabrali tri supermarketa u Bronksu da bi sproveli sopstveno istraživanje. Jednoj od kasa svake prodavnice promenili su izgled: zamenili su slatkiše, kolače i druge grickalice voćem, orasima, lešnicima i sličnim proizvodima koji imaju 200 ili manje kalorija po obroku. Potom su tokom dve nedelje u svakoj prodavnici beležili kupovine u šest trosatnih perioda.

Među više od 2.100 posmatranih mušterija, samo 4% je kupilo ponešto na kasi. Među njima, mušterije u redu zdrave hrane kupile su duplo više proizvoda nego one koje su bile u standardnim redovima, a kupile su i 40% manje nezdravih namirnica.

Potencijalni uticaj se možda čini mali, ali Adžojan veruje da menjanje prostora oko većeg broja kasa može da mnogim kupcima „otvori oči” za hranljiviju, niskokaloričnu hranu. Zvaničnici Sekretarijata za zdravlje sada istražuju načine da obuhvate više kasa koje bi promenile sadržaj svojih polica u celom Njujorku.

(Izvor RTS)

O autoru

Stanko Stojiljković

Ostavite komentar