ПАНДОРИНА КУТИЈА

ЛЕТИТЕ БЛИЗУ ИЗЛАЗА

160 pregleda
Getty Images

У току лета авионом није свеједно које седоште одаберете, прави избор може повећати шансе за преживљавање у случају да се догоди најгоре.

Путовање авионом један је од најсигурнијих начина превоза, а шансе да неко погине су 1:11.000.000. Но, оно што је мање познато јесте да изгледи за преживљавање ваздухопловне несреће зависе и од избора места за седење. Аустралијски стручњак за ваздухопловство и професор на Универзитету Централни Квинсленд, Даги Друри, открио је за The Conversation стопу смртности од 44 посто за путнике који седе на седиштима поред пролаза у средини летелице, у поређењу са 28 одсто за средишња седишта позади.

Дотични научник истиче да седишта уз пролаз не нуде одбојник с једне стране, па ће путник вероватно бити погођен крхотинама при удару. Путници који не могу осигурати најсигурнија места можда ће имати више среће за преживљавање на средишњим и онима до прозора у средњем делу авиона. Ипак, шансе да погинете у несрећи мање зависе од тога где седите, а заправо више од околности пада, објашњава Друри. Истовремено уверава да је путовање аавионом најсигурнији начин превоза.

Научници су открили да седишта до пет редова од излаза нуде већу шансу за бег у случају пожара. Међутим, када седите шест или више редова од излаза, шансе да погинете знатно су веће од оних да преживите.

С обзиром на то да се зракопловне несреће ипак догађају, он је открио најбоље и најгоре место за седење у летелици. За пример је користио United-ов лет 323, који се 1989. године срушио у Ајови (САД). У тој несрећи 184 од 269 путника су преживелик, а већина је седела иза прве класе. Истраживање магазина Time, које је трајало 35 година, показало је да су седишта у задњој трећини авиона имала 32 посто смртних случајева, у у поређењу с 39 посто у средњој трећини и 38 посто у предњој трећини летелице.

Према студији Универзитета Гринич, преживели у ваздухопловној несрећи који седе близу излаза за случај опасности имају могућност бржег излаза, због чега је вероватније да ће се удаљити од самог места несреће. Научници су открили да седишта до пет редова од излаза нуде већу шансу за бег у случају пожара. Међутим, када седите шест или више редова од излаза, шансе да погинете знатно су веће од оних да преживите, наводе истраживачи.

Иста студија показује да је за место на пролазу само маргинална разлика у шансама за преживљавање. Научници су резултате темељили на исказима 2.000 преживелих у 105 ваздухопловних несрећа широм света. Kада је реч о преживљавању пожара у авиону, путници који су седели у пролазу имали су маргинално веће шансе за преживљавање, односно 65 посто, за разлику од 58 посто од путника који су седили покрај прозора. Путници у предњем делу имали су 65 посто шансе за бег од пожара, док су они на задњој страни имали 53 посто.

Ваша шанса за преживљавање не би требало да се темељи на способности да платите место за излаз у случају нужде или да резервишете место електронским путем, истиче Роберт Гифорд, директор британског Парламентарног саветодавног већа за безбедност саобраћаја. Све летелице морају проћи тест да се испразне за 90 секунди. У тестовима кабинско особље помаже путницима при изласцима. Но, стручњаци истичу да експерименталне ситуације не узимају у обзир друштвене везе међу путницима, примерице да одрасли обично помажу деци да побегну пре.

Излази из авиона, исто тако, могу бити неупотребљиви или блокирани, а неки чланови посаде и сами погинути у несрећи. Већа је вероватноћа да ће се путници у сигурносној студији придржавати упутства кабинског особља више него у стварном случају нужде. У стварним хитним случајевима, где могу бирати смерове у којима ће побећи, на крају могу игнорисати наредбе посаде и покушати да користе најближи излаз, показала је студија из 2008. године.

(Зимо)

О аутору

administrator

Оставите коментар