PANDORINA KUTIJA

LETITE BLIZU IZLAZA

159 pregleda
Getty Images

U toku leta avionom nije svejedno koje sedošte odaberete, pravi izbor može povećati šanse za preživljavanje u slučaju da se dogodi najgore.

Putovanje avionom jedan je od najsigurnijih načina prevoza, a šanse da neko pogine su 1:11.000.000. No, ono što je manje poznato jeste da izgledi za preživljavanje vazduhoplovne nesreće zavise i od izbora mesta za sedenje.Australijski stručnjak za vazduhoplovstvo i profesor na Univerzitetu CentralniKvinslend, Dagi Druri, otkrio je za The Conversation stopu smrtnosti od 44 posto za putnike koji sede na sedištima pored prolaza u sredini letelice, u poređenju sa 28 odsto za središnja sedišta pozadi.

Dotični naučnik ističe da sedišta uz prolaz ne nude odbojnik s jedne strane, pa će putnik verovatno biti pogođen krhotinama pri udaru. Putnici koji ne mogu osigurati najsigurnija mesta možda će imati više sreće za preživljavanje na središnjim i onima do prozora u srednjem delu aviona.Ipak, šanse da poginete u nesreći manje zavise od toga gde sedite, a zapravo više od okolnosti pada, objašnjava Druri. Istovremeno uverava da je putovanje aavionom najsigurniji način prevoza.

Naučnici su otkrili da sedišta do pet redova od izlaza nude veću šansu za beg u slučaju požara. Međutim, kada sedite šest ili više redova od izlaza, šanse da poginete znatno su veće od onih da preživite.

S obzirom na to da se zrakoplovne nesreće ipak događaju, on je otkrio najbolje i najgore mesto za sedenje u letelici.Za primer je koristio United-ov let 323, koji se 1989. godine srušio u Ajovi (SAD). U toj nesreći 184 od 269 putnika su preživelik, a većina je sedela iza prve klase.Istraživanje magazina Time, koje je trajalo 35 godina, pokazalo je da su sedišta u zadnjoj trećini aviona imala 32 posto smrtnih slučajeva, u u poređenju s 39 posto u srednjoj trećini i 38 posto u prednjoj trećini letelice.

Prema studiji Univerziteta Grinič, preživeli u vazduhoplovnoj nesreći koji sede blizu izlaza za slučaj opasnosti imaju mogućnost bržeg izlaza, zbog čega je verovatnije da će se udaljiti od samog mesta nesreće. Naučnici su otkrili da sedišta do pet redova od izlaza nude veću šansu za beg u slučaju požara. Međutim, kada sedite šest ili više redova od izlaza, šanse da poginete znatno su veće od onih da preživite, navode istraživači.

Ista studija pokazuje da je za mesto na prolazu samo marginalna razlika u šansama za preživljavanje. Naučnici su rezultate temeljili na iskazima 2.000 preživelih u 105 vazduhoplovnih nesreća širom sveta.Kada je reč o preživljavanju požara u avionu, putnici koji su sedeli u prolazu imali su marginalno veće šanse za preživljavanje, odnosno 65 posto, za razliku od 58 posto od putnika koji su sedili pokraj prozora. Putnici u prednjem delu imali su 65 posto šanse za beg od požara, dok su oni na zadnjoj strani imali 53 posto.

Vaša šansa za preživljavanje ne bi trebalo da se temelji na sposobnosti da platite mesto za izlaz u slučaju nužde ili da rezervišete mesto elektronskim putem, ističe Robert Giford, direktor britanskog Parlamentarnog savetodavnog veća za bezbednost saobraćaja.Sve letelice moraju proći test da se isprazne za 90 sekundi. U testovima kabinsko osoblje pomaže putnicima pri izlascima. No, stručnjaci ističu da eksperimentalne situacije ne uzimaju u obzir društvene veze među putnicima, primerice da odrasli obično pomažu deci da pobegnu pre.

Izlazi iz aviona, isto tako, mogu biti neupotrebljivi ili blokirani, a neki članovi posade i sami poginuti u nesreći.Veća je verovatnoća da će se putnici u sigurnosnoj studiji pridržavati uputstva kabinskog osoblja više nego u stvarnom slučaju nužde.U stvarnim hitnim slučajevima, gde mogu birati smerove u kojima će pobeći, na kraju mogu ignorisati naredbe posade i pokušati da koriste najbliži izlaz, pokazala je studija iz 2008. godine.

(Zimo)

O autoru

administrator

Ostavite komentar