АРХИМЕДОВА ТАЧКА

МАТЕМАТИЧКА ЛЕПОТА

1.576 pregleda

Некад је неко духовито приметио да је најлепши тренутак у животу математичара онај кратак период од момента када је доказао теорему до момента када пронађе грешку („Синоћ сам доказао теорему, јутрос сам пронашао грешку у доказу, ноћас сам лепо спавао”).

Проф. др Миодраг Петковић

Математички резултати и теореме могли би се рангирати до извесног степена по свом значају и утицају, али је веома тешко, врло вероватно и немогуће, начинити листу најлепших теорема. Лепота је естетска категорија која, будући да је доминантно ирационална, само у незнатном делу подлеже квантитативним оценама. Више се ради о утиску који проистиче из дубине, једноставности, јасноће, елеганције доказа, неочекиване идеје, савршене симетрије, форме, примене у разним дисциплинама и других параметара који карактеришу једну теорему или формулу.

Мада лепота у математици несумњиво постоји, нико не би могао прецизно да каже у чему се она састоји, а професионални математичари се неће увек сложити које теореме, докази, формуле, идеје или концепти су најлепши. Једноставно, постоје различите импресије и субјективне оцене у вези математичких резултата.

За професионалне математичаре уживање у послу који раде је довољан разлог да им је математика лепа. Па чак и онда када понекад погреше. Некад је неко духовито приметио да је најлепши тренутак у животу математичара онај кратак период од момента када је доказао теорему до момента када пронађе грешку („Синоћ сам доказао теорему, јутрос сам пронашао грешку у доказу, ноћас сам лепо спавао”). Један број математичара описује математику као уметничку форму или бар као креативну активност, упоређујући је често са музиком и поезијом. Други уживају у елеганцији и лепоти доказа теорема, некима опет поједине математичке формуле изгледају изванредно лепо. Решење тешког проблема највећем броју математичара, али и научника других струка, пружа веће задовољство него добијање неке награде.

Математика као сублимирани и прочишћени облик
научне мисли, вишеструко је повезана
са естетиком.
Решавање математичких
проблема праћено је снажним
естетским доживљајем па, према томе, математички
проблем и његово решење могу се
окарактерисати и
естетским категоријама.

Развој компјутерске графике, који је једним делом постала и нови вид уметности (тзв. дигитални принт), допринео је и визуелном доживљају лепоте креираних слика са математичким садржајем, које кроз математичке форме  интерпретирају разноврсне процесе и појаве. Да бисте се уверили у то, довољно је погледати књиге америчког научника и великог популаризатора науке Kлифорда Пиковера The Math  Book (2009) и The Mathematics Devotional (2014), као и многобројне сајтове.

Математика као сублимирани и прочишћени облик научне мисли, вишеструко је повезана са естетиком. Наиме, решавање математичких проблема праћено је снажним естетским доживљајем па, према томе, математички проблем и његово решење могу се окарактерисати и естетским категоријама. Више детаља о повезаности математике и естетике може се наћи у књизи „Математика и естетика” (2003) Љубише Kоцића, професора Електронског факултета у Нишу.

Из естетско-математичких искустава изведене су неке традиционалне карактеристике „ добро уређених” естетских предмета, као нпр. пропорција, симетрија, хармонија, ритам итд. Ове карактеристике могу се описати моделима еуклидске геометрије, а у неким случајевима и другим врстама класичних нееуклидских геометрија. Естетски предмети који нису „ добро уређени”, већ су пре аморфни и хаотични (облаци, маховина, таласи и слично), такође налазе свој адекватни математички модел у фракталним геометријама.

Чувени амерички математичар Џорџ Биркоф (1884-1944) бавио се експерименталном естетиком повезујући следеће три величине које се могу мерити:

М – интензитет естетског доживљаја или естетска мера;

C – комплексност (сложеност) естетског предмета, који је пропорционалан напору пажње потребном за његову перцепцију;

О – мера уређености, хармонија или симетрија предмета који се посматра.

Полазећи од функционалне зависности M=f(O/C) и користећи Kошијеву функционалну једначину f(x+y)=f(x)+f(y), Биркоф је извео следећу једноставну  формулу

 

која  у пракси даје задовољавајуће резултате у једноставним ситуацијама. Ваљаност своје формуле Биркоф је проверио тестирајући групе студената на Kолумбија универзитету (1929) и Универзитету Харвард (1930) на примеру двадесет многоуглова. Студенти су се сложили да је „рејтинг” појединих полигона који даје Биркофова формула сасвим у складу са естетским изгледом полигона.

На овом месту износимо мишљења неколико чувених математичара и филозофа о лепоти у математици:

Аристотел: „ Основни елементи лепоте у математици су ред, пропорција и прецизност”.

  1. Ф. Гаус: „Не знање, већ процес учења, и не [математички] резултат већ поступак доласка до њега, пружају највеће уживање”.

Г. Х. Харди: „Математичар је, као и сликар или песник, креатор модела… Математички модели, као и сликарски или песнички, морају бити лепи… Лепота је први тест: нема места у свету за ружну математику.”

А. Поенкаре: „Осећање математичке лепоте, хармонија бројева и форми, геометријска елеганција, представљају истински естетски осећај, познат свим математичарима”.

М. Г. Митаг-Лефлер: „Рад великог броја математичара је уметност, врхунска уметност, смела као најскривенији снови маште, јасна и чиста”.

Џ. Поља: „Елеганција математичке теореме је директно пропорционална броју независних идеја које она садржи, а обрнуто је пропорционална напору да се оне уоче”.

В. Фулер: „Kада завршим и видим да решење није лепо, ја знам да је погрешно”.

С. Банах: „Математика је најлепша и најмоћнија креација људског духа”.

А. Kејли: „Лепота [у математици] може бити опажена али се не може објаснити”.

Уместо покушаја да дефинише лепоту у математици, Дејвид Велс, британски математичар и писац неколико математичких књига, изабрао је један  индиректан али интересантан начин да се приближи, мање-више, тачном одговору. Он је заправо начинио листу најлепших резултата у математици. У ту сврху, направио је упитник са 24 најлепше теореме (по његовом избору) и објавио га у часопису The Mathematical Intelligencer (#4, 1988). Читаоци су замољени да лепоту сваке од тих теорема оцене оценом од 0 до 10. Ранг-листа теорема начињена према просечној оцени објављена је у Велсовом раду  у броју 4 (1990) истог часописа. Јасно је да ова ранг-листа, исто као у случају ранг-листа најлепших слика или музичких дела/песама, има неформалан значај.

У наставку представљамо првих десет теорема из часописа The Mathematical Intelligencer, а читаоцима остављамо да коментаришу ову листу према свом личном осећају за математичку лепоту. Просечна оцена наведена је у загради.

 

  1. (7.7) e+1=0 (веза између пет најзначајнијих математичких константи) (Ојлерова формула).

Математика на шољи и беџу, Музеј математике (МоМат, Њујорк) (фото М. Петковић)

  1. (7.5) Ојлерова формула за полиедар:

V + F – E = 2

(V – број темена, F – број страна, E – broj ivica)

  1. (7.5) Број простих бројева је бесконачан.
  2. (7.0) Постоји 5 правилних полиедара.


  1. (Ојлерова формула).
  2. (6.8) Свако непрекидно пресликавање затвореног јединичног круга у себе има непокретну тачку.
  3. (6.7) Не постоји рационалан број чији је квадрат једнако 2.
  4. (6.5) Π је трансцендентан број.
  5. (6.2) Свака мапа у равни може се обојити помоћу 4 боје.

  1. (6.0) Сваки прост број облика 4n+1може се на јединствен начин представити као збир два квадрата целих бројева.

О аутору

Станко Стојиљковић

3 коментара

  • Есеји профеосра Мидорага Петковића су изузетни, нарочито за нас друштвењаке који смо – песнички казано – светлосним годинама удаљени од математике. Верујем да их пажљиво читају наставници у школама, па и на појединим факултетима, јер узбудљиво и занимљиво описују поједине појаве и догађаје.

  • Размишљања професора Петковића о математичкој лепоти су ванредна. Хеленски филозофи су у бројевима и геометрији трагали за савршеном лепотом. Платон је у својој академији кроз геометријска тела настојао да сликовито прикаже надлепоту као филозофску категорију. Платонове теоретске поставке универзални геније ренесансе Леонардо Да Винчи овековечио је кроз своје цртеже полиедара са којима је оставио дефиницију вечне лепоте.

  • Procitao sam ovaj divan clanak u pravom trenutku, kada je nama iznad 65 godina zbog kovida zabranjen izlazak. Posto sam imao intuiciju gde mogu da nadjem lepe formule dao sam se na posao i zabavu (skoro godinu dana). Nije bilo bitno sto formule mozda ne postoje, ili ako postoje vec su pronadjene, sto resavaju probleme koji nemaju primenu u praksi i koji mogu da se rese na drugi nacin (mnogo duzi). Koliko su formule lepe (zbog simetrije) govori cinjenica da kada sam dokazao za n=2 gde se na 6 mesta koriste dve deteminante drugog reda i za n=3 gde se na 8 mesta koriste 4 deteminante treceg reda mogao sam da napisem bez dokaza formule za n=4 gde se na 10 mesta koriste po 8 deteminanti cetvtog reda. Posto mislim da ovo nema kod nas u literaturi, a da bi bilo dostupno drugima napravio sam GRUPU na fejzbuk: Sistemi jednacina kod kojih su koeficijenti komp. brojevi i kvaternioni. Iako je rad dug (50 stranica) kada se preskoce dokazi i primeri letimicno pogledaju onda nije mnogo.

Оставите коментар