МЕЂУ ИЗМЕЂУ

НЕВИДЉИВИ С ПЕСКОМ

F-22 (Wikipedia)

Амерички невидљиви (stealth) ратни авиони могли би ускоро добити нови премаз, боју направљену од керамике што се наноси спрејом, за коју тим научника који ју је направио тврди да је тврђа од песка” и да боље скрива од радара.

Тим научника са Универзитета Северна Каролина смислио је материјал који решава проблем тренутних полимерских премаза америчких невидљивих ратних авиона, који се брзо троше, чинећи тако његов радарски одраз већим. Иако су провере у раној фази, лабораторијска тестирања показала су да нови керамички материјал може упити више од 90 одсто радарских зрака. За поређење, тренутни премази упијају до 80 посто.

Због крхкости традиционалних материјала, ваздухопловни инжењери дизајнирају борбене летелице тако да оне штите свој заштитни премаз, а то обично утиче на њихову брзину. Нови керамички премаз требало би то да елиминише, потребно је свега дан или два за да се нанесе на летелицу. Америчко ратно ваздухопловство најавило је да разматра смањење смањење флоте авиона Ф-22 са седам на четири, што би могло значити и почетак краја за тај легендарни невидљиви” борбени авион. Наиме, Ф-22 је захваљујући класичном заштитном премазу толико невидљив радара да се на радарском екрану региструје као бумбар. Невоља је у томе што је тај премаз врло крхак и лако се одломи, што угрожава сигурност летелице и пилота.

Додатна недаћа с тренутним полимерним премазима јесте та што се распадају на температурама изнад 248 Целзијусових степени, што се догађа око рубова крила и на стражњем дијелу. Узевши у обзир сва ограничења, Ченгјинг Черил Ксу и његов тим са поменутог универзитета израдили су иновативан керамички премаз који се може нанети на било који авион у спреју који је водоотпоран и тврђи од песка”, што значи да може поднети сурове услове и напрезања током лета.

Ништа мање важно није ни то да тај нови материјал задржава своје противрадарске карактеристике на температурама између плус 1.800 и минус 100 Целзијуса. Наношење текуће керамике обавља се спрејом, а током сушења на ваздуху премаз пролази кроз низ хемијских реакција после којих постаје тврда керамика. За тај процес су потребна највише два дана. Тренутно се спроводе тестирања на већим узорцима, а циљ је пронаћи партнере у ваздухопловној индустрији и започети рад на следећој генерацији невидљивих летелица.

(Извор Зимо)

О аутору

Stanko

Оставите коментар