Ђаци из Србије поново су показали лоше резултате на ПИСА тестовима. Свакако се не ради о томе да ова деца нису интелигентна. Не бих рекао ни да нису вредна, мада се понеко можда неће сложити са мном. Али овде и није реч о вредноћи. Проблем је у школском систему.
Проф. др Бранко Ракић
Пре неколико година, на Правном факултету Универзитета у Београду у ходнику сретох свог млађег колегу, новоизабраног доцента на предмету Породично право. Враћао се с једног од првих својих испита и носио је испитни записник. Погледам у записник, а тамо од око 25 изашлих студената, само њих пет-шест положило. Рекох му: „Да ниси престрог?” Он одговори: „Знам да тако изгледа, али заиста јако слабо знају. Ево, примера ради, питам једну студенткињу пред којим се државним органом закључује брак, а она каже пред судом. И на моје инсистирање да мало размисли, није променила одговор. Како да је пустим?” Сложих се да је то одговор за падање, посебно ако је, како рече, покушао да код ње ублажи последице треме.
Међутим, нисам могао да гласно и њему и самом себи не поставим следеће питање: „А да ли ти мислиш да она заиста не зна пред којим се органом закључује брак? Има двадесетак година, могла би рецимо да реши да се уда. Да ли би отишла у суд да закаже венчање или би непогрешиво отишла у општину код матичара?” Сложисмо се око тога да би сигурно отишла код матичара. И сложисмо се око тога да је у животу сигурно бар десет пута била на нечијим венчањима и да свакако није ишла у суд. И да није могуће да то не зна. Али о чему се ради? Знам о чему, јер годинама радим са студентима.
У уџбенику из биологије је била лекција о томе како расте дрво, с реченицом која гласи: „Паренхимске живе ћелије, изнад ксилема и испод флоема, постају секундарно меристемске и граде таласаст прстен меристема назван камбијум”
Кад јој је он на испиту поставио питање, она је кренула да се присећа, онако како ју је школски систем од првог разреда основне школе учио да чини, да ли то што је питана пише на врху леве или дну десне стране или негде између, да ли је подвукла танко или дебело, плавом или црвеном оловком итд. И пошто није могла да се сети, пребацила се на другу ствар која пише у књизи, а то је да се бракови разводе и поништавају пред судом, и лупнула је да се брак закључује пред судом. Одговорила је погрешно на питање на које из живота зна здраворазумски одговор. Јер учена је да је школа једно, а живот и здрав разум друго и да се то не меша.
Оваквих епизода има пуно и из моје праксе и из праксе мојих колега. Кажу да је један од задатака школског система да подстиче критичко размишљање. Наш школски систем, у коме је главни захтев од ђака и студената да меморишу градиво и репродукују меморисано, не да не подстиче критичко размишљање, него не подстиче никакво размишљање. Штавише, он у значајној мери сузбија размишљање, чак и оно најелементарније, здраворазумско. Школа учи ђаке (а касније и студенте), да они морају да науче да понове оно што им је задато и то на начин како је написано у извору из кога уче. Нико то не тражи баш свесно и директно, али „бубалачки” захтеви ка томе воде. И деца заиста временом изграде тај однос: кад су школске/факултетске ствари у питању, ту се меморише, кад је свакодневни живот у питању, е ту може и да се размишља. И тек када бивши ђак или бивши студент дође у ситуацију да учено током образовања примени у животу настаје проблем.
Моји бивши студенти, који су се запослили, редовно ми се жале на то. Онда је неопходан период од неколико година учења практичне примене онога што су учили/студирали и „деконтаминације” од штетног дејства школског система које чини да „забагују” чим треба да укључе мозак на функцију „размишљај”. Штетне последице су бројне. Поред потискивања природних способности деце да користе своју интелигенцију на пожељан начин, при чему је срећна околност да интелигенцију не можете уништити или умањити, па је опоравак могућ, наведени начин учења је ужасно мучан за ђаке и студенте и то беспотребно и штетан и за њихово здравље. Ту је и период „деконтаминације” тј. учења бившег ђака/студента, након запослења, да у пракси обавља оно што му је професија, што веома много кошта. Јер ради се о периоду од неколико година прављења функционално употребљивог стручњака. Проблем оваквог школства, уз проблем „београдизације” Србије, тј. пражњења – одласка становништва из читавих области у унутрашњости, представља један од два најтежа и на дуг рок најпогубнија проблема с којима се наше друштво суочава.
На крају, сетих се још једне епизоде из живота. Када сам био у првом разреду гимназије, у уџбенику из биологије је била лекција о томе како расте дрво, с реченицом која гласи: „Паренхимске живе ћелије, изнад ксилема и испод флоема, постају секундарно меристемске и граде таласаст прстен меристема назван камбијум”. У страху да ће ме професор питати баш то, а пошто ни тада, као ни сада, нисам разумео ни целину те реченице нити већину употребљених речи понаособ, седнем и научим реченицу напамет. И није ме питао. А та реченица ми већ деценијама оптерећује мозак, заузимајући ми део меморије. Једно време сам се надао да ћу захваљујући њој некад негде моћи да испаднем паметан у друштву. Ипак, једна корист од те реченице: откако сам ја постао просветни радник, живим у паничном страху да ја према својим студентима не будем такав терориста какав је био аутор тог уџбеника из биологије према мени. И трудим се. Не знам да ли успевам.
(Извор Политика)