Novo istraživanje objavljeno u časopisu Cell Press Blue pokazalo je da veći unos proteina nije uvek bolji: za mnoge odrasle osobe koje nisu osobito telesno aktivne manji unos mogao bi pridonijeti zdravijem starenju, čak i dužem životu. Nakon analize više od 350 studija h na ljudima, miševima i drugim organizmima, naučnici su utvrdili da smanjenje unosa može poboljšati metabolizam, promeniti način na koji ćelije reaguju na hranljive tvari, smanjiti njihova oštećenja i poboljšati funkcionisanje. Koristi zavise od starosnog doba, zdravstvenog stanja i telesne aktivnosti.
„Potpuno je jasno da proteini imaju pozitivan učinak na rast mišića i odgovor organizma na telesne vežbe kod aktivnih osoba”, rekao je jedan od autora studije Dadli Laming sa Univerziteta Viskonsin-Medison. „Budući da većina ljudi živi prilično sedelačkim načinom života, mnogi verovatno unose više proteina nego što im je zapravo potrebno, a to po semu sudeći ima negativne posledice za zdravlje.”
Nekoliko novijih istraživanja na ljudima pokazalo je da manji unos može pomoći u smanjenju telesne težine i udela masnog tkiva i istovremeno poboljšati iznos šećera u krvi. Metaistraživanje je, takođe, pokazalo da prekomeran unos metionina, izoleucina i valina, aminokiselina od kojih su građeni proteini, može povećati rizik od gojaznosti, upala i drugih bolesti povezanih sa starenjem. Isto tako druga istraživanja upućuju na to da veći unos proteina, naročito u kombinaciji s redovnim telesnim vežbanjem može pomoći starijim osobama u smanjenju telesne težine i mišićne mase.
(Ilustracija Unsplash)
(Indeks)
