Iznad svih solvenata saznajnih struktura, iznad svih bogova je Ananke (sudbina) koja je, u ovoj vasioni, samo drugo ime vremena.
Stevan Bošnjak
Ovde je ključno pitanje: da li se u vasioni bilo šta novo rađa i umire ili postoji samo neprekidni sled i simultanost događaja i neprekidnih transformacija. Da li je broj početnih uslova (nadalje: PU = x0y0z0), jednak broju završnih uslova (nadalje: ZU = xnynzn), odnosno onih na kraju sveta.
Ovde, dakle, imamo dva moguća scenarija:
a) ∑PU= x0y0z0 = ∑ZU=xnynzn
b) ∑PU= x0y0z0 ≠ ∑ZU=xnynzn
Dakle, da li u vasioni postoji bilo šta drugo sem datog, ograničenog i merljivog broja početnih i završnih uslova i ograničenog ili neograničenog, brojnog odnosno bezbrojnog događanja i transformacija između ova dva. Zato sada i ovde uvodim sledeće korespodencije:
a) PU (uzroci) posledice
1 →→ →→ 11
Ovo gore je uni-univok(n)a jednoznačna korespodencija
b) PU (uzroci) posledice
1 →→ →→ 1, 2, 3 … n
Ovo gore je uni-multivoka višeznačna korespodencija
c) PU (uzroci) posledice
1,2,3 … n →→ →→ 11
Ovo gore je multi-univoka višeznačna korespodencija
d) PU (uzroci) posledice
1,2,3… n →→ →→ 1,2,3… n
Ovo gore je multi-multivoka višeznačna korespodencija.
(Mogli smo ovo i sa skupovima, ali bi zapremalo više prostora uz identičan rezultat).
Odavde proističu sledeći zaključci:
- Vasiona je sazdana na, i od konačnog broja početnih i krajnjih uslova, kao i od, pre beskonačnog, nego konačnog, broja transformacija između ova dva.
- Laplasov demon u oblast korespodencije uz početne (α) i završne (Ω) uslove uvodi i polje transformacija (PT=∑nk(1-p)∞ !) odnosno oblasti korespodencije (OK=∑nk(1-p)∞ !) između ove početne alfe i završne omege. Uočavamo da su polja transformacije i oblasti korespodencije potpuno preklopljeni, odnosno identični skupovi koji mogu biti zatvoreni, semipermeabilni i permeabilni i samo od tih stanja zavisi da li je vasiona konačna, beskonačna, traje ili je bezvremena, merljiva ili bezmerna, večito ponavljajuća ili jednotna u bilo kom svom obliku: konačnom ili bezvremenom i beskonačnom.
- Kosmos, od početka do kraja, podleže korespodencijama skroznaskroz, broj početnih i završnih uslova je merljiv.
- Broj transformacija između bilo kog oblika krajnjih stanja je pre neograničen nego ograničen, dok je broj uslova, kako rekosmo merljiv, ma koliko veliki bio.
- Tek se u polju transformacija (zbivanja, događaja) i u oblastima korespodencija pojavljuje vreme kao ultimativni, ključni faktor bivstva.
- Na početne i krajnje uslove vreme ne utiče (ne postoji), za sve ono između ova dva vreme je ključni faktor.
Pjer-Simon Laplas (Wikipedia)
Laplas je, dakle, u pravu kad govori o demonu koji znajući početne uslove zna i krajnja stanja sveta, ali je u krivu kad to generalizuje smatrajući da se dosledno i bez greške može slediti taj put od početka do kraja. Greška je u ovom slučaju inherentna i jedna je od suština i osnovnih atributa bića tog puta između PU i ZU.
Nijedan um, uključiv um demijurga vasione ne može korespodencijama i na njima zasnovanim transformacijama baratati s potpunom izvesnošću.
Nešto je izvesno.
Nešto je neizvesno.
Samo snaga uma solvira gornje odnose, ali sa, i u najpovoljnijem slučaju, rečenom inherentnom ontološkom greškom.
Da pojednostavim: s masom i svim iz nje proističućim (uključiv prostor i obrnuto) Laplasov demon i vrhovni duh vasione može sa izvesnošću baratati. Sa vremenom (koje unosi potpunu dinamiku, transformabilnost i svekorespodentnost) božanski matematičar to nije u stanju. Iznad svih solvenata saznajnih struktura, iznad svih bogova je Ananke (sudbina) koja je, u ovoj vasioni, samo drugo ime vremena.
U ovom zaključku je i najdublji, implicitni smisao objektivne egzistencije i njoj inherentnih: nade, slobode i istine. Sve tri inherencije duha imaju beskonačno polje za traganje, plodne višeznačne korespodencije i uzvišene ili suprotne transformacije, sve do onog doba kad se beskonačnost (po prirodi stvari) samoukine… ali to će tada biti neka već sasvim druga priča.