MEĐU IZMEĐU

MAŠINE BOLJE U JEZIKU

Ilustracija (Telenor group)

Poslednjih godina fraza veštačka inteligencija redovna je pojava u medijskim naslovima. Razni sistemi zasnovani na veštačkoj inteligenciji već su se u mnogim oblastima izjednačili sa čovekom.

Mašine pobeđuju sajber-sportiste u video-igricama, dolaze do naučnih otkrića, a sasvim nedavno naučile su i da razumeju jezike bolje nego ljudi. Novi program je razvio veliki kineski konglomerat „Alibaba” na osnovu baze podataka MS MARKO, kompanije u sastavu „Majkrosofta”.

To je, grubo govoreći, opširna baza podataka u kojoj su sabrani realni zahtevi korisnika upućeni sistemu za pretraživanje „Bing”. Upravo se na osnovu zahteva i formulacija na raznim jezicima i trenirala veštačka inteligencija. Sve je, zapravo, prilično jednostavno. Program je trebalo da obradi ogroman broj veb-stranica kako bi odgovorio na pitanje „Šta je to korporacija?” Oslanjajući se na formulacije zahteva korisnika i na varijante odgovora, sistem je izradio algoritam po kojem se može formulisati odgovor.

Interesantno je da sam odgovor sistemu nije prikazivan. On je morao sam da pogodi koja je varijanta ispravna. Drugim rečima, ljudi su naučili mašinu da „gugla”. U ovom slučaju ispravna je bila fraza: „Korporacija je kompanija ili grupa ljudi ovlašćenih da deluju kao jedinstvena organizacija koja je kao takva priznata na zakonodavnom nivou”.

Kada je došlo vreme za kontrolna ispitivanja, sistemu i ljudima su postavili isto pitanje, na koje je mašina odgovorila mnogo brže. I ne samo to, veštačka inteligencija je kudikamo bolje od ljudi davala ispravan odgovor i na drugim jezicima (a ne samo na onom na kojem je postavljeno pitanje). Prema rečima jednog od potpredsednika „Alibabe” ,Lu Sija, novi algoritam ima veliku budućnost.

„Veštačka inteligencija će omogućiti usavršavanje čet-botova koji komuniciraju s kupcima onlajn-prodavnica ili klijentima internet-provajdera u početnoj etapi. Pored toga, ona će biti ključni element prilikom poboljšavanja rada sistema za pretraživanje i programa za prevođenje. Ipak, još smo daleko od prave komunikacije s mašinama. Većina algoritama odgovara na pitanja oslanjajući se na činjenice, ali im, za razliku od ljudi, nedostaje veština rasuđivanja. Ne bi bilo loše dodati tu funkciju u budućnosti”, kazao je Lu Si.

(Izvor Sputnjik)

O autoru

Stanko Stojiljković

Ostavite komentar