ШАПУТАЊЕ НЕРАВА

ТЕШКЕ МИСЛИ, ЛОШ ИЗБОР

Илустрација

Илустрација

Студија показује да након дана напорног размишљања и можданог напрезања можете доживети смањену способност доношења одлука, а ваш мозак ће бирати опције које захтевају минимални напор.

Да ли сте икада приметили осећај магле у мозгу и умора након дана напорних и тешких мисли? Нова студија сугерише да вас ваше тело може натерати да донесете лоше одлуке након таквих периода. Природни биолошки процеси функционишу тако што у борби против когнитивног умора – фаворизују олако и краткорочно доношење одлука. Студија је објављена у часопису Current Biology и истраживала је когнитивни умор спектроскопијом магнетне резонанце током радног дана. Овај алат мери електромагнетне сигнале унутар метаболита мозга. 

Истраживачи су открили да је група која је имала „тежак дан за размишљање” показала повећане нивое глутамата у когнитивном контролном региону мозга у поређењу са онима који су имали опуштеније периоде у активирању мозга тог дана.

За потребе студије, две групе учесника су обављале задатке који су били когнитивно захтевни али и оне који су били лаки. Након тога – морали су да донесу одређене одлуке. Подаци су показали да су маркери умора који се односе на избор присутни само у групи са великим захтевима, и да су ти учесници одлуке доносили уз минимум напора и промишљења, не трошећи много времена на разматрање опција. Истраживачи су открили да је група која је имала „тежак дан за размишљање” показала повећане нивое глутамата у когнитивном контролном региону мозга у поређењу са онима који су имали опуштеније периоде у активирању мозга тог дана.

Пошто постоји природни пораст нивоа глутамата у мозгу након дана интензивног размишљања, постаје теже користити префронтални кортекс, регион мозга који контролише наше мисли и доношење одлука, научно је објашњење.

Глутамат је неуротрансмитер (или хемијски гласник) у мозгу који има „ексцитаторне ефекте”, што значи да заправо може узбудити ћелије, чак до њихове смрти, према претходним истраживањима. Подаци студије, такође, показују да ово повећање глутамата покреће природни механизам регулације у когнитивном региону мозга, што смањује контролу особе над доношењем сопствених одлука. Ова студија показује да након дана напорног размишљања и можданог напрезања можете доживети смањену способност доношења одлука, а ваш мозак ће бирати опције које захтевају минимални напор.

Пошто постоји природни пораст нивоа глутамата у мозгу након дана интензивног размишљања, постаје теже користити префронтални кортекс, регион мозга који контролише наше мисли и доношење одлука, научно је објашњење. Из студије можемо да научимо да је нормално осећати замор мозга након дана напорног размишљања, и да, иако можда нисмо свесни колико је наш мозак уморан, требало да размотримо своје способности да доносимо одлуке и да их можда одложимо када будемо одморнији.

Јасно је да, када је под утицајем тешког размишљања мозгу треба адекватна храна како би се лакше регенерисао. Лекари сугеришу да у периодима интензивног промишљања и напора по питању можданих активности – треба да једете храну богату хранљивим материјама, укључујући антиоксиданте, здраве масти, витамине и минерале. Неке од најбољих намирница за мозак укључују авокадо, бобичасто воће, лиснато поврће, орахе, кокосово уље, бујон од костију и црну чоколаду. Покушајте са природним суплементима као што су женшен, гинкго билоба, омега-3 рибље уље, и намирнице богате витамином Б12.

Из ове студије је јасно да је мозгу потребно време да се одмори. За почетак, побрините се да спавате довољно сваке ноћи – потребно је најмање седам сати. Такође је важно да правите паузе током дана да бисте се опоравили. То може укључивати лагану шетњу на отвореном, разговор са вољеном особом или мирно седење уз шољицу чаја.

Смањите стрес колико можете. Стрес повећава нивое кортизола, што утиче на когнитивне функције, енергију, сан и још много тога. Када је стрес хроничан или се јавља свакодневно, може имати штетан утицај на вашу способност размишљања и доношења добрих одлука. Свакодневно кретање повећава енергију и спознају, побољшава сан и помаже у равнотежи ваших хормона. Одлучите се за најмање 30 минута вежбања сваког дана. Ово може укључивати ходање, трчање, вожњу бициклом, пливање, плес, дизање тегова, јогу, пилатес и још много тога.

(РТС)

О аутору

Stanko

Оставите коментар