МЕЂУ ИЗМЕЂУ

СРБИ НАЈБОЉИ НА СВЕТУ

635 pregleda

На овогодишњем такмичењу, које је одржано од 2. до 9. септембра у Сан Тропеу, у конкуренцији од 28 тимова из 15 земаља, наш тим је освојио прво место у категорији превоза тешког терета и четврто место у надметању пловила за превоз лаког терета.

„Постали сте прваци света! Освојили сте златну медаљу у трци бродова за превоз тешког терета на једином светском такмичењу студената бродоградње и на томе вам од свег срца честитам” – овим речима се обратио декан Машинског факултета у Београду, проф. Радивоје Митровић тиму од 15 студената бродоградње на конференцији за медије уприличеној у свечаној сали факултета поводом величанственог успеха будућих инжењера.

„Бити најбољи на свету, није мала ствар, без обзира о којој врсти такмичења је реч. Ђоковић је сада трећи, а ви, студенти Машинског факултета сте први” – додао је кроз шалу проф. Митровић.

Овогодишњи тим чини петнаесторо студената мастер студија одсека за бродоградњу Машинског факултета у Београду: Матија Василев – Team manager, Игор Ђорђевић – Logistics officer, Божидар Дулић – Communication Officer, Немања Шурбатовић, Милица Стојановић, Марко Вег, Лука Градинац, Алекса Ковинић, Анђела Орловић, Филип Лакић, Ђорђе Бранковић, Александар Субић, Саша Стјепановић, Петар Караџић, Анђелка Лештанин и Стефан Зечевић.

Српски студенти су бродовима „Сава” и „Дунав” први пут наступили на овом престижном светском такмичењу прошле године и освојили друго, треће и четврто место, у категоријама: превоз лаког терета, превоз тешког терета и у трици издржљивости. Ове године, унапредили су карактеристике прошлогодишљих пловила и израдили два нова брода „Сава 1” и „Дунав 1”. Отишли су са идејом да донесу бар једно злато. И успели су упркос чињеници да је буџет нашег тима био око 10 000 евра док је нпр. буџет швајцарског тима био око 80 000 евра.

Од новчане награде коју су студенти
освојили, купили су нови мотор који ће
служити следећој генерацији студената
за такмичење 2019, како би као и у осталим
екипама сваки брод имао свој мотор.

„Хидроконтест” је такмичење које окупља студенте бродоградње из целог света, са циљем истраживања и промоције енергетске ефикасности пловила. Студенти имају задатак да самостално испројектују и израде једно или два пловила са којима се надмећу против пловила других тимова у три трке: превоз тешког терета (200 кг на 400 м), превоз лаког терета (20 кг на 600 м) и трци издржљивости. На овогодишњем такмичењу, које је одржано од 2. до 9. септембра у Сан Тропеу, у конкуренцији од 28 тимова из 15 земаља, наш тим је освојио прво место у категорији превоза тешког терета и четврто место у надметању пловила за превоз лаког терета.

„Узрок овог успеха треба тражити у квалитету наставе мојих уважених колега са одсека за бродоградњу, али и квалитета основних академских студија Машинског факултета у Београду, факултета који ове године прославља 145 година наставе машинства у Србији и 70 година од оснивања факултета”, рекао је проф. Митровић.

Квалитет наставе бродоградње потврдила је управо добијена нова, акредитација Британског краљевског друштва за бродоградњу (The Royal Institution of Naval Architects, United Kingdom). „Ово није изненађење. Машински факултет ову акредитацију добија трећи пут. Овога пута на пет година, претходне две су биле на три године, са додатком да наши свршени студенти бродоградње добијају, у слободном преводу, међународно признато инжењерско овлашћење за пројектовање, што је новина и велика добробит за инжењере“, с поносом је присутнима саопштио проф. др Милорад Моток.

Милан Калајџић

„Они који немају много новца морају да улажу много знања и труда”, рекао доц. др Милан Калајџић, ментор нашег тима. „Ово је њихов успех. Они су месецима вредно радили. Наше је било да их усмеримо и подстакнемо да реше проблеме на које су наилазили. Важно је знати да је овде реч о такмичењу које се односи на енергетску ефикасност, на решавање врло актуелног светског проблема”, каже за портал РТС-а каже др Калајџић.

Од студента Божидара Дулића који је на даљину управљао победничким бродом могло се сазнати колико је узбуђења и неизвесности носила свака фаза такмичења. „Финална трка одлучена је у самом финишу. Победу смо однели у завршној кривини. Били смо само 10 цм испред другопласираног тима. Ова удубљења на броду која видите, резултат су одважне и ризичне вожње тима решеног да освоји победу”, рекао је Дулић.

Управљање на даљину

Фер-плеј је највећи утисак који је са такмичења донео Игор Ђорђевић. „Без обзира што је у питању такмичење, сарадња између тимова, међусобно помагање и уважавање су били на завидном нивоу. Такмичење дуго траје, свашта се дешава, неопходне су поправке и интервенције на лицу места. Овакву солидарност никада до сада нисам доживео”, каже за РТС студент Ђорђевић.

Марко Вег, члан победничког тима, открио нам је детаље који су се дешавали иза званичне сцене. „Сваки тим који учествује на такмичењу од организатора добија мотор и батерију за мотор. Међутим, тимови који су имали веће буџете имали су више мотора. А ми смо имали један мотор за два брода. То значи да смо између трка које су се одвијале по фазама, од квалификација до финала, премештали мотор и целокупну електорнику са жицама и спојевима, из брода у брод, из „Саве 1” у Дунав 1” и обрнуто. То смо увек радили у тиму. Док један члан тима вади и поставља мотор и електронику са свим жицевима и спојевима, други штиклира дугачку чек листу. Довољно је да само једну ставку прескочите и да вам опрема закаже”.

Од новчане награде коју су студенти освојили, купили су нови мотор који ће служити следећој генерацији студената за такмичење 2019, како би као и у осталим екипама сваки брод имао свој мотор. А онда… где ће им крај бити!

(Јелена Мицић, РТС)

 

О аутору

Станко Стојиљковић

Оставите коментар