ДИГИТАЛНИ ДОМОРОЦИ

ВИРТУЕЛНО СТУДИРАЊЕ

Интерактивна настава (РАФ)

Рачунарски факултет у Београду (РАФ) је са проглашењем ванредног стања у марту студентима омогућио да, без дана застоја, наставе да прате предавања и вежбе коритећи најсавременије дигиталне технологије. Настава је измештена из Kнез Михаилове 6 у учионице којима су приступали са рачунара из својих кућа.


Александра Мартиновић

Модел студирања на даљину, у свом савременом облику, углавном се развија у оквиру одређеног педагошког, технолошког, социјалног и економског контекста, а његова реализација је велики изазов. Из тог разлога прелазак са традиционалног на модел студирања од куће није једноставан задатак.

Рачунарски факултет у Београду (РАФ) се већ од првог дана ванредног стања у марту потпуно прилагодио новонасталим околностима. На време предузео потребне мере, па је студентима омогућио да, без дана застоја, наставе да прате предавања и вежбе, али овога пута на прилагођен и савремен начин. Настава је у том периоду комплетно измештена из учионица у Kнез Михаиловој 6, у учионице у које се приступа виртуелно, са рачунара од својих кућа.

То што се часови у учионици могу пратити и онлајн, од куће, несумњиво повећава укупну посећеност наставе. И то је сјајна последица нове организације наставе. Многи од професора подстакнути овом интензивном дигитализацијом наставе, креирају колоквијуме и испите преко наменских апликација, што уз поштовање дидактичких принципа доноси нови, виши ниво објективности и професионализма у провери студентског знања. Kада се све овако сагледа, управа Рачунарског факултета са задовољством констатује да је укључивање нових технологија у наставу несумњиво побољшало наставу и да ће многа од тренутних решења наџивети пандемију короне. Трансформација класичне учионице у мултимедијални студио је неповратна”, истиче продекан за наставу на Рачунарском факултету проф. др Душан Вујошевић.”


Душан Вујошевић

Kако изгледа онлајн настава? Из свих предмета на свим студијским програмима изводи се уживо и интерактивно по распореду часова путем платформе Zoom. Обезбеђен је одговарајући број лиценци за „виртуелне учионице”, које су замениле традиционалне, чиме се задржава праћење наставе у групама према наставном календару. Kорисећи ову технологију, предавачи резервишу термине у виртуленим учионицама и креирају јединствене URL адресе путем којих студенти приступају часу уживо.

Kреиране су виртуелне машине за снимање, обраду и архивирање наставних активности у виртуелним учионицама. Приступ овим виртуелним машинама омогућава студентима да касније прегледају часове.

Студенти који наставу прате од куће чују глас предавача, а на својим рачунарима или мобилним телефонима прате његову унапред припремљену презентацију или писање по екрану који је преузео улогу табле. Студент од куће има могућност и да дискутује са професором, поставља питања и да његова питања чују сви у учионици. За оне којима је комфорније да поставе питање путем чета омогућен је тај начин комуникације током часа.

Kреиране су виртуелне машине за снимање, обраду и архивирање наставних активности у виртуелним учионицама. Приступ овим виртуелним машинама омогућава студентима да касније прегледају часове.

„Снимљене часове могуће је касније поново гледати, при чему студенти сведоче да, ако је градиво компликовано, снимке паузирају, премотавају уназад и пажљиво анализирају. Тиме ће боље савладати градиво. Снимке могу гледати и они који нису били на часу. Немало наших студената ради у струци већ на почетним годинама студија, па њима нарочито може погодовати да понеки час одгледају одложено. Професори, свакако, знајући да се настава снима, улажу додатне напоре да спреме квалитетну и актуелну наставу”, објашњава професор Вујошевић.

Рачунарски факултет је спремно дочекао почетак нове школске године у септембру. У складу с тренутном епидемиолошком ситуацијом, студентима је дата могућност избора да наставу прате на класичан начин из учионице или уживо од својих кућа. Настава на спроводи се уз стриктно поштовање свих препоручених мера заштите, укључујући физичку дистанцу у учионицама која подразумева четири квадратна метра простора за сваког студента.


И настава уживо (
Вероника Милић)

За који вид наставе су се студенти опредељивали у новој школској години?

Студенти прве године већински су изабрали наставу уживо. Због ограниченог простора и неопходног поштовања физичке дистанце, бруцоши су распоређени у групе и долазе на факулет наизменично, сваке друге недеље. У међувремену наставу прате од куће, истовремено са колегама који су у том моменту на предавањима на Факултету. Уколико се предомисле, студенти који су се определили да наставу прате у учионици могу накнадно затражити да је слушају онлајн. Остали студенти, који су то назначили у анкети која је спроведена пре почетка школске године, наставу прате искључиво од куће.

Рачунарски факултет се постарао да за све заинтересоване бруцоше организује додатну наставу из математике и информатичких предмета да би употпунили градиво које су обрађивали током редовних предавања. С друге стране, студенти друге, треће и четврте године претежно су се определили за онлајн наставу. Они су током ванредног стања већ имали прилике да се сусретну са оваквим начином извођења наставе и проценили да је делотворан – настава је комплетно одржана, пратили су часове и комуницирали са професорима једнако као да су у истој учионици. Број оних који су изабрали наставу из учионице је, за разлику од прве године знатно мањи, па је овим студентима омогућено да наставу прате уживо.

Шта су студенти рекли о онлајн настави? За разлику од њихових вршњака с других факултета, студентима РАФ-а својствено је да више времена проводе за рачунаром – они програмирају, уче и раде онлајн. Очекивано, брзо и лако су се прилагодили нужном раду од куће, зато су реакције студената на нови вид наставе биле позитивне. Оценили су да је делотворнији, ефикаснији и удобнији, а неки су изразили жељу да онлајн настава, на начин на који се одржава на РАФ-у, буде понуђена опција студирања убудуће.

Михаило Трајковић, прва година: „Није било тешко уклопити се у нови режим наставе – на факултет се долази сваке друге недеље, па промена није била тако драстична. Што се тиче онлајн наставе, она је јако добро спроведена. Професори се одлично сналазе са новом опремом. Ученици који прате наставу од куће чују и виде исто што и они који су у учионици на факултету, што је јако битно да би онлајн настава уопште имала смисла. Највеће предности онлајн наставе су уштеда времена, нарочито за оне који не живе близу факултета, и могућност да се настава прати са било ког места које је покривено Интернетом.”

Милица Зорановић, прва година: „С обзиром на то да је заиста све добро орагнизовано, није ми било тешко да се уклопим у нов начин и ритам праћења наставе. Заправо ми и један и други начин праћења наставе одговарају, и по потреби бих могла да се лако прилагодим и једном и другом, уколико би све прешло у учионицу, или све прешло онлајн. Ипак, малу предност дајем праћењу наставе уживо, јер тада имам прилику да се уживо дружим са другим студентима.”

Вања Пауновић, четврта година: „Прилично сам задивљен колико се Факултет брзо прилагодио и омогућио да учење од куће буде доста олакшано. Велика предност је што увек имам приступ свим предавањима и вежбама и што могу кад год желим више пута погледати. Иако је многима ово све ново и страно, мислим да ће овакав вид наставе бити будућност и да ћемо се брзо навићи и још више побољшати начин учења и максимизовати своје одговорности и организованост.”

Илустрације (РАФ)

О аутору

Stanko

Оставите коментар