DIGITALNI DOMOROCI

VIRTUELNO STUDIRANJE

Interaktivna nastava (RAF)

Računarski fakultet u Beogradu (RAF) je sa proglašenjem vanrednog stanja u martu studentima omogućio da, bez dana zastoja, nastave da prate predavanja i vežbe koriteći najsavremenije digitalne tehnologije. Nastava je izmeštena iz Knez Mihailove 6 u učionice kojima su pristupali sa računara iz svojih kuća.


Aleksandra Martinović

Model studiranja na daljinu, u svom savremenom obliku, uglavnom se razvija u okviru određenog pedagoškog, tehnološkog, socijalnog i ekonomskog konteksta, a njegova realizacija je veliki izazov. Iz tog razloga prelazak sa tradicionalnog na model studiranja od kuće nije jednostavan zadatak.

Računarski fakultet u Beogradu (RAF) se već od prvog dana vanrednog stanja u martu potpuno prilagodio novonastalim okolnostima. Na vreme preduzeo potrebne mere, pa je studentima omogućio da, bez dana zastoja, nastave da prate predavanja i vežbe, ali ovoga puta na prilagođen i savremen način. Nastava je u tom periodu kompletno izmeštena iz učionica u Knez Mihailovoj 6, u učionice u koje se pristupa virtuelno, sa računara od svojih kuća.

To što se časovi u učionici mogu pratiti i onlajn, od kuće, nesumnjivo povećava ukupnu posećenost nastave. I to je sjajna posledica nove organizacije nastave. Mnogi od profesora podstaknuti ovom intenzivnom digitalizacijom nastave, kreiraju kolokvijume i ispite preko namenskih aplikacija, što uz poštovanje didaktičkih principa donosi novi, viši nivo objektivnosti i profesionalizma u proveri studentskog znanja. Kada se sve ovako sagleda, uprava Računarskog fakulteta sa zadovoljstvom konstatuje da je uključivanje novih tehnologija u nastavu nesumnjivo poboljšalo nastavu i da će mnoga od trenutnih rešenja nadživeti pandemiju korone. Transformacija klasične učionice u multimedijalni studio je nepovratna”, ističe prodekan za nastavu na Računarskom fakultetu prof. dr Dušan Vujošević.”


Dušan Vujošević

Kako izgleda onlajn nastava? Iz svih predmeta na svim studijskim programima izvodi se uživo i interaktivno po rasporedu časova putem platforme Zoom. Obezbeđen je odgovarajući broj licenci za „virtuelne učionice”, koje su zamenile tradicionalne, čime se zadržava praćenje nastave u grupama prema nastavnom kalendaru. Koriseći ovu tehnologiju, predavači rezervišu termine u virtulenim učionicama i kreiraju jedinstvene URL adrese putem kojih studenti pristupaju času uživo.

Kreirane su virtuelne mašine za snimanje, obradu i arhiviranje nastavnih aktivnosti u virtuelnim učionicama. Pristup ovim virtuelnim mašinama omogućava studentima da kasnije pregledaju časove.

Studenti koji nastavu prate od kuće čuju glas predavača, a na svojim računarima ili mobilnim telefonima prate njegovu unapred pripremljenu prezentaciju ili pisanje po ekranu koji je preuzeo ulogu table. Student od kuće ima mogućnost i da diskutuje sa profesorom, postavlja pitanja i da njegova pitanja čuju svi u učionici. Za one kojima je komfornije da postave pitanje putem četa omogućen je taj način komunikacije tokom časa.

Kreirane su virtuelne mašine za snimanje, obradu i arhiviranje nastavnih aktivnosti u virtuelnim učionicama. Pristup ovim virtuelnim mašinama omogućava studentima da kasnije pregledaju časove.

„Snimljene časove moguće je kasnije ponovo gledati, pri čemu studenti svedoče da, ako je gradivo komplikovano, snimke pauziraju, premotavaju unazad i pažljivo analiziraju. Time će bolje savladati gradivo. Snimke mogu gledati i oni koji nisu bili na času. Nemalo naših studenata radi u struci već na početnim godinama studija, pa njima naročito može pogodovati da poneki čas odgledaju odloženo. Profesori, svakako, znajući da se nastava snima, ulažu dodatne napore da spreme kvalitetnu i aktuelnu nastavu”, objašnjava profesor Vujošević.

Računarski fakultet je spremno dočekao početak nove školske godine u septembru. U skladu s trenutnom epidemiološkom situacijom, studentima je data mogućnost izbora da nastavu prate na klasičan način iz učionice ili uživo od svojih kuća. Nastava na sprovodi se uz striktno poštovanje svih preporučenih mera zaštite, uključujući fizičku distancu u učionicama koja podrazumeva četiri kvadratna metra prostora za svakog studenta.


I nastava uživo (
Veronika Milić)

Za koji vid nastave su se studenti opredeljivali u novoj školskoj godini?

Studenti prve godine većinski su izabrali nastavu uživo. Zbog ograničenog prostora i neophodnog poštovanja fizičke distance, brucoši su raspoređeni u grupe i dolaze na fakulet naizmenično, svake druge nedelje. U međuvremenu nastavu prate od kuće, istovremeno sa kolegama koji su u tom momentu na predavanjima na Fakultetu. Ukoliko se predomisle, studenti koji su se opredelili da nastavu prate u učionici mogu naknadno zatražiti da je slušaju onlajn. Ostali studenti, koji su to naznačili u anketi koja je sprovedena pre početka školske godine, nastavu prate isključivo od kuće.

Računarski fakultet se postarao da za sve zainteresovane brucoše organizuje dodatnu nastavu iz matematike i informatičkih predmeta da bi upotpunili gradivo koje su obrađivali tokom redovnih predavanja. S druge strane, studenti druge, treće i četvrte godine pretežno su se opredelili za onlajn nastavu. Oni su tokom vanrednog stanja već imali prilike da se susretnu sa ovakvim načinom izvođenja nastave i procenili da je delotvoran – nastava je kompletno održana, pratili su časove i komunicirali sa profesorima jednako kao da su u istoj učionici. Broj onih koji su izabrali nastavu iz učionice je, za razliku od prve godine znatno manji, pa je ovim studentima omogućeno da nastavu prate uživo.

Šta su studenti rekli o onlajn nastavi? Za razliku od njihovih vršnjaka s drugih fakulteta, studentima RAF-a svojstveno je da više vremena provode za računarom – oni programiraju, uče i rade onlajn. Očekivano, brzo i lako su se prilagodili nužnom radu od kuće, zato su reakcije studenata na novi vid nastave bile pozitivne. Ocenili su da je delotvorniji, efikasniji i udobniji, a neki su izrazili želju da onlajn nastava, na način na koji se održava na RAF-u, bude ponuđena opcija studiranja ubuduće.

Mihailo Trajković, prva godina: „Nije bilo teško uklopiti se u novi režim nastave – na fakultet se dolazi svake druge nedelje, pa promena nije bila tako drastična. Što se tiče onlajn nastave, ona je jako dobro sprovedena. Profesori se odlično snalaze sa novom opremom. Učenici koji prate nastavu od kuće čuju i vide isto što i oni koji su u učionici na fakultetu, što je jako bitno da bi onlajn nastava uopšte imala smisla. Najveće prednosti onlajn nastave su ušteda vremena, naročito za one koji ne žive blizu fakulteta, i mogućnost da se nastava prati sa bilo kog mesta koje je pokriveno Internetom.”

Milica Zoranović, prva godina: „S obzirom na to da je zaista sve dobro oragnizovano, nije mi bilo teško da se uklopim u nov način i ritam praćenja nastave. Zapravo mi i jedan i drugi način praćenja nastave odgovaraju, i po potrebi bih mogla da se lako prilagodim i jednom i drugom, ukoliko bi sve prešlo u učionicu, ili sve prešlo onlajn. Ipak, malu prednost dajem praćenju nastave uživo, jer tada imam priliku da se uživo družim sa drugim studentima.”

Vanja Paunović, četvrta godina: „Prilično sam zadivljen koliko se Fakultet brzo prilagodio i omogućio da učenje od kuće bude dosta olakšano. Velika prednost je što uvek imam pristup svim predavanjima i vežbama i što mogu kad god želim više puta pogledati. Iako je mnogima ovo sve novo i strano, mislim da će ovakav vid nastave biti budućnost i da ćemo se brzo navići i još više poboljšati način učenja i maksimizovati svoje odgovornosti i organizovanost.”

Ilustracije (RAF)

O autoru

Stanko

Ostavite komentar