MEĐU IZMEĐU

VOLIŠ SLAVNE, GLUPLJI SI?

Pixabay

Pixabay

Ljudi koji ih obožavaju imaju niže kognitivne sposobnosti.

Takozvanom kultu slavnih ne manjka sledbenika, ali nova istraživanja pokazuju da ljudi koji su opsednuti životima bogatih i slavnih obično postižu niže rezultate na kognitivnim testovima. Prema radu objavljenom u časopisu BMC Psychology, naučnici su naveli da, iako se čini da je obožavanje slavnih povezano sa slabijim intelektualnim kapacitetima, ostaje nejasno da li je fascinacija društvenim ikonama uzrok ili posledica tih smanjenih intelektualnih kapaciteta, prenio je britanski Independent.

Istraživanjem su bila obuhvaćena 1.763 odrasla Mađara u okviru onlajn ankete koja je uključivala niz testova osmišljenih za procenu dva različita aspekta inteligencije. Prvi od njih imao je za cilj testirati rečnik uečsnika, a drugi je bio test slova i brojeva. Oba su merila različite aspekte inteligencije. Ispitanici su, takođe, ispunili upitnik o stavu prema slavnima da bi se definisao nivo opsednutosti slavnim osobama. Oni čiji je interes za zvezde bio ograničen na razgovore o životima slavnih s prijateljima kategorisani su kao zabavno-društveni” obožavaoci. Sledeći su opisani kao intenzivno-lični”, a to je uključivalo kompulzivno razmišljanje o slavnim osobama.

Najviši stepenik opsesije označen je kao granično-patološka”. Ljudi u toj kategoriji skloni su da se saglase sa izjavama poput da sam imao sreće upoznati omiljenu slavnu osobu, a on/ona me zamoli da učinim nešto nezakonito kao uslugu, verovatno bih to učinio”. Istraživači su, isto tako, procenili materijalno bogatstvo i samopoštovanja svakog učesnika. Otkrili su da su viši stepeni opsednutosti slavnim osobama bili povezani s lošijim rezultatima u oba ispitana aspekta inteligencije. Međutim, modeli nisu pokazali da je obožavanje slavnih uzrokovalo pad kognitivnih sposobnosti, što otežava razlučivanje zašto ta povezanost postoji.

Spekulišući o prirodi te veze, autori studije tvrde da opsesija slavnim osobama može ometati kognitivne sposobnosti zbog intenzivnog fokusa i pažnje koja je potrebna za održavanje ove jednostrane emocionalne veze”. S druge strane, pretpostavljaju da je manje verovatno da će ljudi s višom inteligencijom obožavati slavne osobe zbog veće sposobnosti prepoznavanja marketinških strategija iza poznate osobe”. Naposletku zaključuju da je potrebno više istraživanja da bi se utvrdilo da li je opsesija slavnim osobama uzrok ili posledica niže inteligencije.

(Izvor Indeks)

O autoru

Stanko

Ostavite komentar