ЛЕСТВИЦЕ ЖИВОТА

ЈАЈЕ ДНЕВНО ЗА ЗДРАВЉЕ

Обиље протеина (Википедија)

У питању је природна храна са највише нутриционистичке вредности – садржи висок ниво протеина, витамина А, Д, Б и Б12, лутеина и зеаксантина који помажу у превенцији оштећења ока у старијем добу.

Истраживање у којем је учествовало скоро пола милиона људи у Kини октрило да једно јаје дневно може да умањи ризик од болести срца и шлога. Стручњаци истичу да комзумирање јаја у исхрани мора да буде део здравог живота како би имало позитивне ефекте.

Ипак, изгледа да страхови да превелика количина јаја може да буде лоше по здравље одлазе у заборав. „Можемо да разговарамо о многим ограничењима и упозорењима када је реч о исхрани, али главна порука овог великог истраживања у Kини је да једно јаје дневно не утиче на повећани ризик од кардиоваскуларних болести, већ да чак може имати и позитиван утицај на здравље”, каже професорка Нита Фороуи са Kембриџа.

Иако јаја јесу „велики извор протеина”,
др Франки Филипс упозорава да ми ионако
уносимо доста протеина, а да превише (два
или три пута већи унос од препорученог)
„може преоптеретити бубреге”.

Истраживање прати године лошег имиџа јаја – од страхова од салмонеле до холестерола. Kолико јаја? Ових дана већина доктора препоручује јаја као део здраве исхране, јер је у питању природна храна са највише нутриционистичке вредности – садржи висок ниво протеина, витамина А, Д, Б и Б12, лутеина и зеаксантина који помажу у превенцији оштећења ока у старијем добу. „Једно, чак и два јаја дневно су сасвим у реду”, каже доктор Франки Филипс из Удружења британских дијететичара. „Људи не би требало да брину да ли једу превише јаја.”

Чак и два (Википедија)

Можда једино упозорење треба да буде, каже доктор Филипс, то да претерано конзумирање било које хране „значи мањи унос хранљивих материја из других намирница”. Такође, иако јаја јесу „велики извор протеина”, доктор Филипс упозорава да ми ионако уносимо доста протеина, а да превише (два или три пута већи унос од препорученог) „може преоптеретити бубреге”.

Хуманитарна организација за истраживање кардиоваскуларних болести Британска фондација за здравње (BHF) је 2007. године је у светлу нових доказа у вези са холестеролом саветовала да се унос јаја ограничи на три пута недељно.

Другим речима, када је реч о холестеролу,
јаја нису проблем – засићене масти јесу.
Зато је важно како их спремате.

Према последњим саветима британског здравственог сервиса „иако јаја садрже мало холестерола, количина засићених масти које једемо има већи утицај на ниво холестерола у крви него што то има холестерол који добијамо из јаја”. Другим речима, када је реч о холестеролу, јаја нису проблем – засићене масти јесу. Зато је важно како их спремате.

Према још једној хуманитарној организацији, Heart UK, једно просечно јаје (58г) садржи око 4,6 грама масти – једна кашичица. Али само четвртина од тога је засићена маст, она која повећава ниво холестерола у крви. Додајте бутер или крем и то је потпуно друга прича.

Бивша министарка здравља Едвина Kари ће заувек бити упамћена по здравственом застрашивању које су изазвали њени коментари о јајима и салмонели. У децембру 1998. године је рекла: „Већина производње јаја у овој земљи је, нажалост, сада погођена салмонелом”. Саопштење Едвине Kари довело је до њене оставке. Ипак, у то време јесте било проблема са салмонелом у јајима. До 1990. година произвођачи су започели са програмом вакцинације. Данас, 30 година касније, јаја у Великој Британији су међу најбезбеднијим у свету – бар када је у питању салмонела.

Ознака лава, која се може пронаћи на највећем броју комерцијално доступних јаја, показује да је јаја положила кокошка вакцинисана против салмонеле. Прошле године су јаја са ознаком лава проглашена безбедним и за рањиве групе попут трудница и деце. Стручњаци кажу да је ризик од салмонеле у разбијеном јајету „толико мали да не морате да бринете”.

(Извор Би-Би-Си)

О аутору

Станко Стојиљковић

Оставите коментар